The central traffic square of Kunduz City three weeks after it was partially taken over by the Taliban in early October 2016. 27.10.2016. CREDIT: Andrew Quilty for The Wall Street Journal.  SLUG: AFGHAN110

ناکامی سومین حملۀ گروه طالبان برای تصرف شهر کندز

به دنبال افزایش حمله‌های تهاجمی طالبان در شماری از ولایت‌های کشور، این گروه حمله‌های تهاجمی‌شان را به هدف تصرف شهر کندز، نیمه‌های شب دوشنبه (29 ثور) از چندین استقامت بالای مرکز این ولایت شدت بخشیدند که در پی مقاومت نیروهای امنیتی با دادن تلفات سنگین، مجبور به عقب‌نشینی شدند.

وزارت دفاع ملی در خبرنامه‌یی گفته است که حمله‌های تهاجمی گروه طالبان بر بخش‌هایی از شهر کندز با مقاومت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور مواجه و عقب‌زده شده است. این وزارت اعلام کرده است که در نتیجۀ درگیری‌ها میان دو طرف بیش از صد جنگ‌جوی گروه طالبان کشته و یا زخمی شده‌اند. در خبرنامۀ وزارت دفاع ملی کشور آمده است: «در نتیجۀ حمله‌های تهاجمی گروه طالبان و مقاومت نیروهای دفاعی و امنیتی بیش از ۵۰ طالب کشته شده و بیش از ۶۰ جنگ‌جوی دیگر این گروه زخمی شده‌اند.» قول اردوی 217 پامیر  نیز در خبرنامه‌یی از شکست سنگین طالبان پیش از رسیدن به هدف‌شان خبر داده است.

از سویی‌هم، مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند که در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شده بر یک بایسکل در منطقۀ کهنه‌فروشی حوزۀ سوم پولیس شهر کندز، یک نظامی و یک غیر نظامی کشته شده و 18 فرد ملکی دیگر زخم برداشته‌اند.

این درحالی است که قول اردوی 217 پامیر به دنبال دستور رییس جمهور غنی مبنی بر از سرگیری عملیات‌های تهاجمی بر مواضع طالبان عملیات مشترک تصفیه‌یی را زیر نام «پامیر ۱۱۰» بر بخش‌هایی از مناطق زیر ادارۀ طالبان در ولایت کندز آغاز کرده‌اند. مقام‌های ارتش می‌گویند که اجرای این عملیات نظامی با موفقیت‌های چشم‌گیری همراه است.

مسوولان امنیتی کندز خاطرنشان می‌سازند که در این عملیات افزون بر این‌که به گروه طالبان تلفات وارد کرده‌اند با تصرف چندین پایگاه آنان مقدار سلاح و تجهیزات نظامی طالبان را نیز به دست آورده‌اند. بر بنیاد خبرنامۀ قول اردوی 217 پامیر، این عملیات نظامی در ولسوالی‌های خان‌آباد، چهاردره و امام‌صاحب راه‌اندازی شده است که طی آن به طالبان تلفات سنگین وارد شده است.

ولایت کندز در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های است که در نزدیک به شش سال پسین دو بار به دست طالبان سقوط کرده است و به گفتۀ مقام‌های امنیتی این ولایت، گروه طالبان با راه‌اندازی حمله‌های گسترده از چندین استقامت، برای سومین بار قصد تصرف این شهر  را داشتند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند.

پس از امضای موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان در ماه حوت سال گذشته (1398) قرار بود که این گروه به خشونت‌های‌شان در کشور کاهش دهند و به گفت‌وگوهای صلح میان افغانان حاضر شوند. این گروه اما با وجود انعطاف‌پذیری حکومت افغانستان و تقاضای جامعۀ جهانی به خشونت‌ها کاهش نداده‌اند و همزمان با دستور تازۀ رییس جمهوری غنی مبنی بر از سرگیری حملات تهاجمی نیروهای امنیتی بر مواضع طالبان، حملات تهاجمی‌شان را بالای بزرگ شهرهای کشور شدت بخشیده‌اند.

حکومت افغانستان در واکنش به افزایش حمله‌های تهاجمی گروه طالبان، دستور از سرگیری عملیات تهاجمی بر مواضع طالبان را صادر کرد و نزدیک به یک هفته می‌شود که عملیات‌های تصفیه‌یی از سوی نیروهای امنیتی بر مناطق زیر کنترل طالبان آغاز شده است. مسوولان امنیتی در وزارت دفاع ملی می‌گویند که گروه طالبان در یک هفتۀ گذشته بیش از 600 حملۀ تهاجمی را بالای پاسگاه‌های امنیتی و شهرهای کشور راه‌اندازی کرده‌اند که با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شده است. به سخن آنان، گروه طالبان با متحمل شدن تلفات سنگین عقب‌نشینی کرده‌اند.

با آن‌که گروه طالبان در مورد آمار تلفات ارایه شده از سوی مقام‌های امنیتی در نبردهای پسین کندز چیزی نگفته‌اند، اما ادعا دارند که در پی حمله‌های هوایی نیروهای دفاعی کشور به افراد ملکی آسیب رسیده است؛ ادعایی که از سوی مسوولان امنیتی به شدت رد شده است.