WhatsApp Image 2020-04-06 at 12.05.25 PM

نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بدخشان صحت‌یاب شد

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان می‌گویند که وضعیت صحی نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت بهبود یافته و این شخص از شفاخانۀ ویژۀ بیماران «کووید 19» مرخص شده است. به گفتۀ آنان، این بیمار بهبود یافته 50 ساله است و پیشینۀ سفر به پاکستان را داشته است.

نورخاوری، رییس صحت عامۀ ولایت بدخشان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که وضعیت صحی این بیمار پس از پانزده روز بستری در شفاخانۀ ویژۀ بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته است. به گفتۀ او، پس از مشاهدۀ بهبودی در وضعیت صحی این بیمار، نمونۀ آزمایش او برای دومین بار به کابل فرستاده‌ شد. آقای خاوری می‌افزاید که پس از بررسی‌های طبی ثابت شد که نشانه‌های ویروس کرونا در وجود این فرد به گونۀ کامل از بین رفته است.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان همچنان خاطرنشان می‌سازند که اعضای خانوادۀ این فرد نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، اما نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا در آنان مشاهده نشده است.

در همین حال، حاجی بیک، بیماری که پس از ابتلا به ویروس کرونا صحت‌یاب شده است، با اظهار خرسندی از پیروزی‌اش در برابر ویروس کرونا می‌گوید: «پانزده روز تمام را با وجود این‌که خدمات صحی خوب برایم میسر بود با سختی‌های زیاد و با عالمی از نگرانی‌ها سپری کردم؛ نگرانی از جان باختن و بی‌سرپرست بودن فرزندانم.» این مرد پنجاه ساله، مبارزه با ویروس کرونا را «ساده» می‌داند و می‌افزاید که اعتماد به نفس بالا و تشویق داکتران از عواملی بوده‌اند که او را از چنگ این بیماری واگیردار نجات داده‌ است.

حاجی بیک از مردم می‌خواهد که با جدی گرفتن توصیه‌ها و رهنمودهای صحی تلاش کنند که از انتشار ویروس کرونا «کویید 19» در جامعه جلوگیری کنند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان اما از عدم پابندی باشنده‌گان این ولایت به اصول قرنطینه نگران هستند. به گفتۀ آنان میله‌های بهاری و تجمعات مردمی هنوزهم در این ولایت کاهش نیافته است. رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید، اگر باشنده‌گان این ولایت همین گونه به توصیه‌های بهداشتی و اصول قرنطینه بی‌توجهی کنند، خطر انتشار ویروس کرونا در ولایت بدخشان همچنان بالا خواهد بود.

بر اساس آمار ریاست صحت عامۀ بدخشان تاکنون 40 نمونۀ مشکوک ابتلا به ویروس کرونا برای تشخیص به کابل فرستاده شده است. از این میان اما تنها دو مورد آن مثبت بوده‌اند. درحال حاضر تنها یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانۀ ویژۀ بیماران ویروس کرونا در بدخشان بستری است.