1095781

نگرانی از شیوع کرونا و سکوت معنادار ریاست صحت عامۀ بدخشان

در پی بازگشت روز افزون مهاجران بدخشان از کشور ایران و عدم توجۀ مسوولان صحی این ولایت به وضعیت برگشت کنندگان، نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در این ولایت افزایش یافته است.

گفتنی است که به دنبال گسترش بیماری ویروس کرونا در ایران، دریک ماه اخیر بیش از 300 تن از مهاجران بدخشان که در ایران به‌سر می‌بردند به این ولایت برگشته‌اند و همه روزه روند برگشت این مهاجران رو به افزایش است.

صحت عامۀ بدخشان در مورد این نگرانی‌ها و این‌که چه اقدامات پیش‌گرانه‌ای به منظور جلوگیری از انتشار ویروس روی دست دارد، سکوت اختیار نموده و در این مورد چیزی نمی‌گوید.

مسوولان ادارۀ مهاجرین بدخشان می‌گویند که آنان روزانه از 50 تا 60 تن از مهاجران تازه برگشته از ایران را در این اداره به ثبت می‌رسانند.

عبدالواحد طیبی، رییس ادارۀ امور مهاجرین بدخشان می‌گوید که بدخشان در صدر فهرست ردِ مرزی‌های افغانستان قرار دارد و روزانه نسبت به تمام ولایات افغانستان میزان ثبت آنان از مهاجران ردِ مرزی بلندتر است.

آقای طیبی می‌گوید، در یک ماه اخیر حدود 300 تن از مهاجران برگشت کننده از ایران را به ثبت رسانده‌اند در حالیکه به گفتۀ وی شمار زیادی از مهاجران برگشت کننده که از ولسوالی‌های دور دست‌اند، خود را ثبت این اداره نمی‌کنند.

فعالان مدنی و باشندگان بدخشان با اظهار نگرانی از شیوع ویروس کرونا در این ولایت می‌گویند، این خطر وجود دارد که در میان برگشت کنندگان افراد آلوده به ویروس کرونا وجود داشته باشد اما به دلیل عدم توجۀ مسوولان امور و نبود امکانات تشخیص این بیماری تا هنوز معلوم نیست که چه تعداد از افراد متبلا به این ویروس در بدخشان وجود دارد.

سیف‌الدین سایس، رئیس جامعۀ مدنی بدخشان به خبرگزاری نشانه گفت که آنان از برگشت روز افزون مهاجران از کشور ایران به بدخشان نگران‌اند و در صورت ادامۀ این وضعیت خطر شیوع و انتشار ویروس کرونا در این ولایت به قوت تمام وجود دارد.

به گفتۀ سایس، ریاست صحت عامۀ بدخشان هیچ‌گونه برنامه‌ای برای پیش‌گیری و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا روی دست ندارد و بی توجهی این اداره نگرانی آنان را نسبت به انتشار ویروس کرونا چند برابر ساخته است.

وی می‌افزاید که با توجه به جدیت و حساسیت موضوع مسوولان محلی بدخشان می‌بایست با استقرار تیم‌های صحی در دروازه‌های ورودی شهر فیض آباد مرکز بدخشان، افراد تازه برگشته از جمهوری اسلامی ایران را شناسایی و برای مدت معین در قرنطین نگه می‌داشتند تا از ورود این افراد به اجتماع جلوگیری می‌‌شد.

باشندگان ولسوالی‌های دور دست بدخشان هم می‌گویند، آنان روزانه شاهد برگشت ده‌ها تن از هم‌وطنان‌شان از کشورهای ایران و ترکیه هستند که به گونۀ آزاد در جامعه گشت و گذار می‌کنند.

حمید‌الله، یک‌تن از باشندگان ولسوالی شهدا می‌گوید، آنان بر بنیاد عرف حاکم ناگزیراند تا از افراد تازه برگشته احوال پرسی گرم نمایند که طی آن مصافحه، روبوسی و نشست و برخواست در اجتماعات صورت می‌گیرد.

به گفتۀ وی مردم نسبت به تهدیدات این ویروس آگاهی لازم را ندارند و در صورت انتشار ویروس توسط افراد تازه برگشته این خطر وجود دارد که تمام مردم این ولسوالی به ویروس کرونا مبتلا شوند.

ضیاالله، یک‌تن از کسانی که تازه از ایران به بدخشان آمده است؛ می‌گوید، که به استثنای یک معاینۀ ابتدایی در ولایت نیمروز، دیگر تاهنوز هیچ‌گونه معاینه را انجام نداده و نهادهای صحی هم از او برای انجام تست دعوت نکرده‌اند.

او می‌گوید که برنامه‌های آگاهی دهی و بررسی افراد مشکوک اصلا در بدخشان وجود ندارد؛ وگرنه احتمالا شاید شماری از افراد به این ویروس مبتلا باشند و از این‌که هیچ‌گونه برنامۀ عملیاتی صحی برای تثبیت و تشخیص افراد مبتلا به این ویروس انجام نشده است، مشخص نیست که آیاد در بدخشان واقعات مثبت وجود دارد یانه؟

این فرد تازه برگشته از ایران تأکید می‌کند که مسوولان حکومت محلی بدخشان باید برای نجات جان مردم از خطر این ویروس  برنامه‌های عملی و اقدامات جدی را در زمینۀ آگاهی دهی و شناسایی افراد مشکوک به این ویروس روی دست گیرند.

با این حال نیک محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان می‌گوید که ادارۀ محلی به تمام ولسوالی‌ها دستور داده است تا افراد تازه برگشته از ایران را شناسایی و تا حصول اطمینان از صحت‌مندی شان در قرنطین خانگی نگهداری کنند.

به گفتۀ وی برنامه‌های آگاهی‌دهی نیز از سوی تیم‌های بهداشتی در ولسوالی‌ها به مردم راه‌اندازی شده است تا مردم را در زمینۀ مراقبت‌های بهداشتی آموزش دهند.

باشندگان بدخشان اما می‌گویند که آنان تا هنوز کدام برنامۀ آگاهی دهی را از سوی حکومت محلی و صحت عامۀ این ولایت ندیده‌اند.

خرم بیک، یک‌تن از متنفذین ولسوالی مایمی بدخشان می‌گوید که در یک هفتۀ اخیر پس از بازگشت مهاجران از ایران به این ولسوالی یک نوع بیماری شبیه کرونا در این ولسوالی شیوع پیدا کرده و آنان را نگران ساخته است.

به گفتۀ او حدود 40 تن از ساکنان این ولسوالی به بیماری شبیه کرونا با علایم تب شدید، سرفه، سر درد و ریزش مبتلا شده اند و آنان در سطح محل تصمیم گرفته‌اند که با این افراد نزدیک نشوند.

وی می‌افزاید که هیچ‌گونه امکانات صحی و داکتر و دارو در این ولسوالی وجود ندارد و همه روزه بر شمار بیماران افزوده می‌شود.

این باشندۀ محل می‌گوید که اگر حکومت تدبیری نسنجد و این بیماری از جنس ویروس کرونا باشد آنان با قرار گرفتن شان در جغرافیای دور دست و بدون راه‌های مواصلاتی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

مسوولان صحت عامۀ بدخشان اما در برابر موجی از نگرانی‌ها و انتقادها از عدم توجه این اداره به وضعیت موجود سکوت اختیار کرده‌اند و با وجود تماس‌های مکرر در این مورد حاضر به گفت‌وگو نیستند.