WhatsApp Image 2020-01-02 at 1.14.10 PM

نگرانی اعضای شورای ولایتی سرپل از وضعیت امنیتی/ والی: جای نگرانی نیست

محمدجان آریا

02 January 2020

ولایت سرپل در هم‌سایه‌گی ولایات جوزجان و فاریاب قرار دارد و به نسبت اراضی کوهستانی، یکی از ناامن‌ترین ولایات در شُمال کشور به شمار می‌رود.

اعضای شورای ولایتی سرپل طی یک نشست، نگرانی خود را از احتمال بدتر شدن وضعیت امنیتی مرکز ولایت به دست مخالفین مسلح دولت بیان نمودند.

محمد نور رحمانی رییس شورای ولایتی سرپل به خبرگزاری نشانه گفت:« شورای ولایتی به این علت نگران است که ولسوالی‌های سانچارک، سوزمه‌قلعه و گوسفندی در تهدید بُلند امنیتی قرار دارند و از طرف شب، مخالفین مسلح دولت بالای پاسگاه‌های امنیتی، حملات تهاجمی را راه اندازی می‌کنند و راه‌های مواصلاتی این ولسوالی‌ها با یک‌دیگر و مرکز ولایت سرپل مسدود است.»

آقای رحمانی در پاسخ به پرسشی که آیا اعضای شورای ولایتی نگرانی خود را با مقام‌های محلی و امنیتی در ولایت سرپل شریک نموده‌اند یا نه؟ می‌گوید:« ما نگرانی خود را با نهادهای امنیتی و مقام ولایت شریک ساختیم و نهادهای امنیتی هر آن‌چه در توان دارند، دریغ نمی‌کنند.»

 در ادامه رییس شورای ولایتی می‌افزاید که با وجود ظرفیت‌ نهادهای امنیتی، مسوولین ولایتی امکانات بیشتری در دسترس ندارند، روی هم‌رفته ریاست امنیت ملی، فرماندهی امنیه و کندک ارتش ملی تلاش خود را جهت تامین امنیت انجام می‌‌دهند. اما بنابر نبود امکانات لازم، این همه کافی‌ نیست.

بیش از یک‌سال می‌شود، مسیر راه مواصلاتی ولسوالی‌های سانچارک و گوسفندی به روی عبور و مرور کارمندان دولتی مسدود است. آقای رحمانی از سقوط بخش بزرگی از ولسوالی سوزمه‌قلعه به دست مخالفین مسلح دولت می‌گوید، 95 درصد از جغرافیای ولسوالی سوزمه‌قلعه در اختیار مخالفین مسلح دولت قرار دارد و روز به روز مواضع مخالفین مسلح با اخذ پول از متنفذین قومی، عشر و ذکات و دیگر موارد تقویه می‌شود. به همین نسبت، نگرانی مردم ولایت سرپل نیز روز به روز بیش‌تر شده است.

رییس شورای ولایتی سرپل به شکل هُشدارگونه به مقامات محلی ولایت سرپل می‌گوید:« اگر مرکز ولایت سرپل به دست مخالفین مسلح دولت بیافتد، نسبت پیچیدگی جغرافیایی که این ولایت دارد، باز‌پس‌گیری آن برای حکومت مرکزی و نیروهای امنیتی مشکل تمام می‌شود.»

والی ولایت سرپل از حملات هوایی شبانه خبر داده می‌گوید:« به شکل مکرر شبانه نیروهای هوایی مواضع مخالفین مسلح دولت را در اطراف مرکز سرپل هدف می‌گیرند و جای هیچ نگرانی نیست.»

عبدالقادر آشنا والی ولایت سرپل پس از ابراز نگرانی اعضای شورای ولایتی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای، تشدید جنگ در اطراف مرکز سرپل و ولسوالی‌های این ولایت را پذیرفته می‌گوید:« نیروهای امنیتی ما با هم‌آهنگی کامل روبه‌روی مخالفین مسلح دولت ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند که حتا یک پاسگاه هم سقوط کند.»

 آقای آشنا اضافه نموده می‌گوید، به زودترین فرصت مقامات محلی با هم‌آهنگی نیروهای امنیتی به‌ویژه قول اردوی 209 شاهین، برای باز‌پس‌گیری راه‌های مواصلاتی از دست رفته عملیات‌های زمستانی را آغاز می‌کنند. هم‌چنان آقای آشنا می‌افزاید که در یک هفته اخیر مخالفین مسلح دولت در اطراف مرکز سرپل در هر آن قسمتی که حمله نموده‌اند به شکست مواجه شده و تلفات سنگین دیده‌اند.

والی ولایت سرپل از حملات هوایی شبانه خبر داده می‌گوید:« به شکل مکرر شبانه نیروهای هوایی مواضع مخالفین مسلح دولت را در اطراف مرکز سرپل هدف می‌گیرند و جای هیچ نگرانی نیست.»

در پهلوی ولسوالی‌های سانچارک، گوسفندی و سوزمه‌قلعه، ولسوالی صیاد نیز زیر تهدید امنیتی قرار دارد و ولسوالی صیاد با اراضی پر از فراز و نشیب با مرکز سرپل هم‌جوار است که هر از گاهی مخالفین مسلح دولت از مناطق بلند این ولسوالی بالای مرکز سرپل انداخت‌‌‌هایی نیز انجام می‌دهند.

ابو‌مسلم خراسانی روزنامه‌نگار و باشندۀ ولایت سرپل در ارتباط به وضعیت مرکز این ولایت به خبرگزاری نشانه می‌گوید:« در چند روز اخیر جنگ در اطراف مرکز سرپل به خصوص روستای «بغاوی» شدت یافته و نگرانی‌ها نیز افزایش یافته است، اما فکر نمی‌کنم که مخالفین مسلح بتوانند داخل مرکز ولایت سرپل شوند.»

آقای خراسانی می‌افزاید: موجودیت تمام نهاد‌های امنیتی و هم‌چنان قوت‌های مردمی ضد مخالفین مسلح مستقر در داخل شهر سرپل هرگز به مخالفین مسلح دولت اجازه ورود به شهر سرپل را نمی‌دهند.

در اخیر ابو مسلم خراسانی می‌افزاید، در صورتی که ورود مخالفین به داخل شهر اتفاق بیافتد، فاجعه و کشتار انسانی رُخ خواهد داد.

روستای «غاوی» از جمله مناطق استراتژیک و مهم در ولایت سرپل پنداشته می‌شود که مرکز ولایت سرپل را با ولسوالی‌های گوسفندی، سوزمه‌قلعه، سانچارک و بلخاب وصل می‌کند.

در چهار دهۀ پسین ولایت سرپل در شمال کشور یکی از تاثیرگذار‌ترین ولایات در قسمت تغییرات و تحولات سیاسی شمرده می‌شود. موجودیت چاه‌های نفت و گاز، ارزش سیاسی و اقتصادی ولایت سرپل را بلند برده است.