امتیاز عکس از ریاست زراعت هرات

نیشِ عسل تقلبی بر جان صنعت زنبورداری هرات

neshananews

06 January 2020

هرات از آن دست ولایت‌های افغانستان است که رشد صنعت زنبورداری و تولید عسل در آن ظرف سال‌های اخیر خیره‌کننده بوده است. در حال حاضر در این ولایت غربی کشور دست‌کم سه هزار فارم پرورش زنبور و تولید عسل وجود دارد و در سال‌جاری نزدیک به 150 تُن عسل در هرات تولید شده است. اما بخش بزرگی از محصولات زنبورداران، به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش و حضور رقبای کم‌کیفیت، تقلبی اما ارزان، در خانه‌ها انبار شده‌اند و فرصت فروش پیدا نکرده‌اند.

یکه‌تازی عسل تقلبی در بازار هرات
اتحادیۀ زنبورداران هرات می‌گوید، در حال حاضر ورود عسل تقلبی به بازارهای این ولایت مهم‌ترین آسیب بر صنعت زنبورداری به حساب می‌آید. این نوع عسل تقلبی ظرف ماه‌های اخیر از کشورهای همسایه و با قیمت پایین‌تر از عسل طبیعی هرات، وارد بازارهای این شهر شده است. حالا واردات عسل تقلبی به ویژه از ایران، کام شیرین تولید کننده‌گان عسل را تلخ کرده است و بازار فروش عسل تولیدیِ هرات به گرمای سابق نیست.
محمد عارف واصل رئیس اتحادیۀ زنبورداران هرات می‌گوید، عسل تقلبی در هرات باعث شده است تا بخش بزرگی از تولیدات زنبورداران بدون خریدار بماند. هم اکنون یک کیلو عسل طبیعی در هرات بین 800 تا 1000 افغانی به فروش می‌رسد، اما بهای عسل تقلبی حدود 500 افغانی عنوان شده است.
این نوع عسل تقلبی بدون دخالت زنبور و به وسیلۀ دست ساخته می‌شود و اخیرا واردات آن به هرات زنبورداران را نگران ساخته است.
اسحاق که چندسالی است تجربۀ پرورش زنبور و تولید عسل در هرات را دارد می‌گوید،علی‌رغم برداشت حدود 150 کیلو عسل اما بیشتر محصولات وی در خانه مانده‌اند و بازاری برای فروش وجود ندارد.

حالا واردات عسل تقلبی به ویژه از ایران، کام شیرین تولید کننده‌گان عسل را تلخ کرده است و بازار فروش عسل تولیدیِ هرات به گرمای سابق نیست.

تلاش برای توقف واردات عسل تقلبی
زنبورداری و تولید عسل جز شُغل‌هایی است که معمولا درآمد کمی برای زنبورداران دارد. حال اما با ورود رقیبی ارزان و تقبلی، همین بازار نیمه‌جان عسل هم از چنگ زنبورداران خارج شده است.
ادارۀ زراعت و مالداری هرات اما به نظر می‌رسد به اندازۀ زنبورداران و تولیدکننده‌گان عسل نگران نیست.
عبدالصبور رحمانی می‌گوید، علی‌رغم تمام مشکلات موجود، تولید عسل در هرات هر سال رو به افزایش است.
او ضمن تایید ورود شبه‌عسل یا همان عسل تقلبی به هرات، می‌گوید از ادارۀ محلی خواسته است تا مانع واردات آن شوند.
هرچند آقای رحمانی حمایت مردم از تولیدات داخلی را در مهار قدرت عسل تقلبی موثر می‌داند.

امتیاز عکس از ریاست زراعت هرات

هم‌زمان ادارۀ محلی هرات می‌گوید، با پیگیری والی این ولایت، به تمام بنادر هدایت داده شده تا از ورود عسل تقلبی به افغانستان جلوگیری شود.
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، آن‌ها این موضوع را با جدیت هرچه تمام دنبال خواهند کرد.
هرات از مناطقی است که استعداد طبیعی مناسبی برای پرورش زنبور و تولید عسل دارد.
برای نخستین بار این صنعت کمتر از بیست سال پیش و به صورت آزمایشی وارد این ولایت شد.
اما حالا این ولایت به قطب تولید عسل در کشور تبدیل شده است و هر سال بر تعداد زنبورداران و تولیدکننده‌گان عسل افزوده می‌شود.

عبدالله سلجوقی، هرات