herat

هرات در بحران؛ کارزار کاربران شبکه‌های اجتماعی برای اقدام حکومت در مهار کرونا

عاطفه غفوری

31 March 2020

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ولایت هرات حکومت را در امر مبارزه با ویروس کرونا به بی‌توجهی متهم می‌کنند. آنان در یک کارزار اعتراضی از طریق شبکه‌های اجتماعی از حکومت می‌خواهند تا اقدامات لازم را برای مهار «کووید 19» در این ولایت تسریع بخشد.

کارزار «هرات در بحران» که از چندی به این سو در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در توییتر راه اندازی شده، تاکنون هزاران بار در صفحات اجتماعی دست به دست شده است. بیش از ده هزار نفر این کارزار را در صفحات اجتماعی شان به نشر گذاشته اند.

این معترضان حکومت را به بی‌پروایی در مهار کرونا در ولایت هرات متهم می‌کنند. آنان از حکومت می‌خواهند هرچه زودتر برای مهار این ویروس دست به کار شود. علی عطایی یکی از این کاربران در توییتی نگاشته است «پیش از آن‌که دیر شود باید به مبتلایان کرونا در هرات رسیده‌گی شود.» این باشندۀ معترض ولایت هرات نگرانی‌اش را ابراز کرده و گفته است، در صورت بی‌اعتنایی حکومت به این ویروس، همۀ باشنده‌گان کشور به ویروس «کووید 19» مبتلا خواهند شد.

همچنان آرین آرون، روزنامه‌نگار و نویسنده در برگه توییترش نسبت به سکوت پرسش بر‌انگیز سیاستگران و حکومت مرکزی به گسترش روزافزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هرات، اعتراض کرده است. او نوشته است که سیاستگران و مقام‌های بلندپایه حکومت، هرات را تنها از دو زاویه می‌بینند. «نخست بانک رای در زمان انتخابات و بانک پول به دلیل درآمد گمرک‌های این ولایت.»

این درحالی است که شمار مبتلایان به ویروس «کووید 19» همۀ روزه در حال افزایش است. کاربران شبکه‌های اجتماعی ولایت هرات نیز درحالی صدای اعتراضی شان را بلند کرده‌اند که در حال حاضر ۱۷۴ شهروند کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان ۱۳۱ فرد مبتلا به کرونا باشنده‌گان هرات هستند. بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی وزارت صحت عامه، دست‌کم 75درصد مبتلایان به ویروس کووید 19 در شفاخانه‌ حوزه‌یی ولایت هرات بسر می‌برند.

از سویی هم، نبود امکانات لازم و کمبود تجهیزات طبی، مردم و مسوولان این ولایت را نسبت به بروز یک فاجعۀ تمام عیار و کشنده بیش از پیش نگران کرده است.

مقام‌های مسوول تاکنون به این اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنشی نشان نداده‌اند.