prison

هشتم ثور و نگرانی از گسترش کرونا؛ 41 زندانی از محبس جوزجان رها شدند

محمدجان آریا

29 April 2020

مسوولان محلی ولایت جوزجان 41 زندانی را به مناسبت هشتم ثور و نگرانی از گسترش ویروس کرونا در کشور، از زندان رها کردند. مسوولان این زندان می‌گویند که آزادی این زندانیان بر اساس فرمان ریاست جمهوری صورت گرفته و قرار است شماری از زندانیان دیگر نیز در مراحل بعدی، از حبس رها شوند.

محمد نبی متین، مدیر عمومی محبس ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «چهل و یک زندانی که امروز (چهارشنبه، دهم ثور) آزاد می‌شوند جرایم مانند فساد اداری، زنا، آدم‌ربایی و دزدی را مرتکب شده بودند و بخش بزرگی از زمان قیدشان را سپری کرده‌اند.» آقای متین می‌افزاید که فرمان شماره پانزدهم ریاست جمهوری در کنار این‌که به مناسبت هشتم ثور است، به خاطر شیوع ویروس کرونا نیز صادر شده است. به گفتۀ او، در مرحلۀ نخست همۀ زندانیان رها شده مرد هستند، اما در مرحله‌های بعدی شماری از زنان زندانی نیز رها خواهند شد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در حال حاضر 667 زندانی به شمول 16 زن در زندان ولایت جوزجان بندی هستند. محمد نصیر حکیمی، رییس سارنوالی استیناف ولایت جوزجان می‌گوید: «فرمان صادر شده از سوی ریاست جمهوری دارای دو بخش است که بخش اول تخفیف در زمان قید زندانیان و بخش دوم آن شامل عفو مدت باقی‌مانده حبس است.» او می‌افزاید که در مرحله‌های بعدی احتمال دارد که صد زندانی دیگر شامل عفو عمومی شوند و شمار دیگری از این زندانیان به گونۀ مشروط از بند رها خواهند شد. به گفتۀ او، زندانیان که در داخل محبس به شورش و بی‌نظمی دست دارند، شامل عفو نخواهند شد.

در همین ‌حال، شماری از زندانیان رها شده می‌گویند که آنان دوباره به انجام فعالیت‌های غیرقانونی برنخواهند گشت. اچل پهلوان و گل محمد دو زندانی رهاشده به جرم آدم‌ربایی هشت سال را در زندان ولایت جوزجان سپری کرده‌اند. آنان زندان را به عنوان یک آموزشگاه اصلاحی می‌شناسند و می‌گویند که پس از این در کنار خانواده‌های‌شان زنده‌گی می‌کنند و هرگز به کارهای غیرقانونی، دست نخواهند زد.