هرات زراعتیی

هیولای کرونا؛ آغاز برنامۀ مدیریت فراورده‌های زراعتی و نگرانی کشاورزان هرات

عاطفه غفوری

05 May 2020

ریاست زراعت هرات طرح مدیریت محصولات زراعتی را در جریان پاندمی ویروس کرونا در این ولایت آغاز کرده است. مسوولان این ریاست می‌گویند که این برنامه برای پاسخ‌گویی به مشکلات ناشی از ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی در پی گسترش ویروس کرونا، روی دست گرفته شده است.

عبدالصبور رحمانی، رییس ادارۀ زراعت هرات می‌گوید با اختصاص ۵۰۰ ملیون افغانی بودجه از سوی حکومت مرکزی و نهادهای بین‌المللی، روند احداث سردخانه‌ها و ذخیره‌گاه‌های زراعتی در این ولایت سر از امروز (سه‌شنبه، شانزدهم ثور) آغاز می‌شود. آقای رحمانی می‌افزاید که بر بنیاد این طرح، دست‌کم هزار کشمش‌خانه در هرات تاسیس خواهند شد که هر کدام آن ظرفیت نگه‌داری حدود 10 تُن انگور معادل به دو و نیم تُن کشمش را خواهد داشت.

آقای رحمانی خاطرنشان می‌سازد که افزون بر این، ادارۀ زراعت هرات با احداث ۲۰۰ ذخیره‌گاه فراورده‌های زراعتی قادر خواهد بود که از فاسد شدن پیاز و سیر در این ولایت جلوگیری کند. هر یک از این ذخیره‌گاه‌ها ظرفیت نگه‌داری 15 تُن محصولات زراعتی را خواهد داشت. بر اساس خبرنامۀ ریاست زراعت هرات با اجرای این طرح، برای دست‌کم ۲۰۰ تن از فارغان رشته‌های زراعت، اقتصاد و انجینیری، فرصت کاری دو ماهه فراهم می‌شود.

رییس ادارۀ زراعت هرات می‌گوید که تأسیس سردخانه‌ها و ذخیره‌گاه‌های محصولات زراعتی، فرصت ۹۱ هزار روز کاری را در اختیار کارگران بخش ساختمانی در این ولایت قرار خواهد داد.

همزمان با آغاز این طرح، شماری از کشاورزان و باغ‌داران هرات می‌گویند که این تصمیم حکومت می‌تواند از فاسد شدن صدها تُن فراورده‌های زراعتی در این ولایت جلوگیری کند. حاجی عبدالظاهر یکی از باغ‌داران هرات می‌گوید که همه‌ساله در نبود سردخانه، مراکز نگه‌داری و پروسس محصولات زراعتی، بخشی از درآمدش را به دلیل فاسد شدن محصولات زراعتی، از دست می‌داد. این کشاورز خاطرنشان می‌سازد، درصورتی که صادرات محصولات زراعتی و فراورده‌های باغی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یابد، سردخانه‌های جدید تنها امید کشاورزان و باغ‌داران این ولایت برای پیش‌گیری از فاسد شدن محصولات زراعتی‌شان است.

این درحالی است که گسترش ویروس کرونا در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان، تجارت و صادرات محصولات زراعتی را با مشکل جدی روبه‌رو ساخته است. دولت و کشاورزان نگران‌ هستند که در نبود بازار مناسب برای صادرات محصولات زراعتی و فرا رسیدن فصل برداشت فراورده‌های باغی، آسیب جبران ناپذیری بر اقتصاد کشاورزان و باغ‌داران کشور وارد خواهد شد.