WhatsApp Image 2020-01-11 at 7.05.45 PM

ولسوالی‌‌مان را از زیر سلطۀ طالبان آزاد کنید

محمدجان آریا

12 January 2020

صدها تن از باشندگان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان در یک گردهمایی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان، از دولت می‌خواهند که ولسوالی‌شان را از زیر سلطۀ مخالفین مسلح دولت آزاد نماید.

حاجی نورمحمد که خود را نمایندۀ جنگ‌زده‌های ولسوالی درزاب معرفی می کند، به رسانه‌ها می‌گوید:« گردهمایی امروز برای این است که ولسوالی درزاب به دست طالبان سقوط کرده است و جنگ‌زده‌ها از دست ناداری کفش‌های خود را بالشت ساخته‌اند و جای برای خواب نداریم.»

 نور محمد می‌افزاید، جنگ میان طالب و داعش باعث شد که هزاران تن از زنان ما بیوه شود و خانه‌های‌شان در میان آتش بسوزد. او می‌گوید، حالا ولسوالی درزاب زیر سلطۀ طالبان مسلح قرار دارد، و آن‌ها خواهان بازپس‌گیری ولسوالی درزاب از نزد طالبان مسلح استتند تا بیجاشدگان این ولسوالی بتوانند دوباره به زاد‌گاه شان برگردند.

ولسوالی درزاب ولایت جوزجان یکی از ناامن‌ترین ولسوالی‌های این ولایت به شمار می‌رود که چندی پیش باشندگان این ولسوالی از طرفین درگیری – دولت و طالبان مسلح – خواهان آتش‌بس در این ولسوالی شده بودند.

شکریه بانویی‌ست که با چهار فرزند بعد از این‌که ولسوالی درزاب در اختیار طالبان مسلح قرار گرفت به شبرغان آمده است و شوهر شکریه نیز در جنگ‌های ولسوالی درزاب جان باخته است. او که در گردهمایی حضور دارد به رسانه‌ها می‌گوید: «سه‌ماه می‌شود که به خاطر جنگ‌های اخیر از ولسوالی درزاب به شبرغان فرار نموده‌ام و حالا از دولت می‌خواهم در پهلوی این‌که برای ما کمک نماید. ولسوالی ما را نیز آزاد کنید.»

در همین حال مولوی لطف الله عزیزی والی ولایت جوزجان به رسانه‌ها در ارتباط به وضعیت ولسوالی درزاب و خواست معترضین می‌گوید: «دولت محلی بنابر خواست بزرگان ولسوالی درزاب از این ولسوالی نیروهای امنیتی را به شهر شبرغان انتقال داد تا از درگیری بیش‌تر جلوگیری شود.»

 والی جوزجان در ادامه می‌گوید:« همین‌که فصل سرما به پایان رسید به زودترین فرصت عملیات باز‌پس‌گیری ولسوالی درزاب آغاز می‌شود و هم‌چنان مقام ولایت به تمام خواست‌های جنگ‌زده‌های ولسوالی درزاب رسیده‌گی خواهد کرد.»

ولسوالی درزاب، ده‌روز پیش بعد از ماه‌ها درگیری به دست طالبان مسلح سقوط کرد که بعد از آن تعداد زیادی از باشندگان این ولسوالی به شهر شبرغان بیجا شدند.