F465E199-8023-481B-BCEA-8124FAE7E159_cx0_cy6_cw0_w1200_r1_s

ویروس کرونا؛ بدخشان برای سه هفته قرنطینه می‌شود

پس از ثبت نخستین واقعۀ مثبت ویروس کرونا در بدخشان، این ولایت سر از فردا برای مدت سه هفته قرنطینه می‌شود. مسوولان محلی بدخشان دلیل این اقدام را پیش‌گیری از گسترش ویروس کووید 19 در این ولایت عنوان می‌کنند.

محمد ذکریا سودا، والی بدخشان امروز سه‌شنبه، دوازدهم حمل در یک نشست خبری طرح قرنطینه این ولایت را با رسانه‌ها درمیان گذاشت و اعلام کرد که بر اساس این طرح سر از فردا (چهارشنبه، سیزدهم حمل) این ولایت به گونه کامل برای سه هفته دیگر در حالت قرنطینه قرار خواهد داشت.

والی بدخشان می‌گوید، همۀ ادارات دولتی، غیردولتی، نهادهای آموزشی به استثنای دواخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و شماری از اداراتی که خدمات اجرایی عاجل را عرضه می‌کنند، سر از فردا تعطیل خواهند شد.

در جزییات طرح قرنطینه این ولایت آمده است که برگزاری هر گونه مراسم دینی و مذهبی مانند نمازهای پنج‌گانه، نماز جمعه، محافل دستاربندی و ختم قرآن به گونۀ دسته جمعی، مراسم عروسی، شیرینی خوری، مسابقه‌های ورزشی و هر گونه گردهمایی‌های عمومی ممنوع می‌باشد.

والی بدخشان پابندی مردم را به توصیه‌های داکتران مهم عنوان کرد و افزود که مسوولان محلی برای عملی سازی این طرح با افراد متخلف به گونۀ جدی برخورد خواهند کرد. آقای سودا می‌گوید که با نهادهایی که عضویت کمیتۀ عالی مبارزه با کرونا را در بدخشان دارند، هماهنگی صورت گرفته تا جزییات طرح قرنطینه یا قیود روزگردی را سر از فردا در ولایت بدخشان عملی کنند.

مسوولان محلی ولایت بدخشان خاطرنشان می‌سازند که کمیته‌هایی ویژه برای جمع‌آوری کمک‌ها، نظارت از وضعیت بهداشتی شهر، شناسایی افراد مشکوک و تازه برگشته از ایران و کنترل نرخ‌ها در بازار گماشته شده است. به گفتۀ آنان، اعضای این کمیته‌ها همه روزه فعالیت خواهند کرد و در صورتی که شهروندان و یا فروشنده‌گان مواد طرح قرنطینه را نادیده بگیرند، با پیگرد قانونی روبه‌رو خواهند شد.

نورخاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان گفت که این اداره یک شفاخانه را برای مراقبت و تداوی افراد مبتلا به ویروس کووید 19 اختصاص داده است. به گفتۀ او، در این شفاخانه افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا قرنطینه و تداوی خواهند شد.

رییس صحت عامۀ بدخشان افزود: «ما به همۀ ولسوالی‌های بدخشان دستور داده‌ایم تا افرادی را که تازه از ایران برگشت می‌کنند، این‌که علایم کرونا را داشته باشند و یا نداشته باشند برای 14 روز در قرنطینه خانه‌گی قرار دهند.»

به گفتۀ رییس صحت عامۀ بدخشان، کمک‌هایی مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا از سوی وزارت صحت عامۀ کشور برای آنان فرستاده شده و شفاخانه ویژۀ مبتلایان ویروس کووید 19 آماده‌گی لازم را برای اجرای برنامه‌های مورد نیاز، دارد.

با این حال، سعدالله ابو امان، رییس شورای علمای دینی در ولایت بدخشان از طرح قرنطینه بدخشان استقبال کرده است. این عالم دین می‌گوید که حکومت محلی باید برای عملی‌ سازی این طرح از هیچ‌ تلاشی دریغ نورزد.

رییس شورای علمای دینی ولایت بدخشان گفت: «کسانی که خلاف این طرح عمل می‌کنند، هوتل‌ها، حمام‌ها، دکان‌ها و افرادی که کسب و کار خود را برای مدت سه هفته تعطیل نمی‌کنند، باید از سوی حکومت بازداشت و مورد مجازات قرار گیرند.» این عالم دین همچنان اطمینان داد که در هماهنگی با علمای دینی بدخشان تلاش خواهد کرد تا از گردهمایی‌های غیرضروری تا پایان تهدیدهای ویروس کرونا در این ولایت جلوگیری کند.

از سویی دیگر اما شماری از کسبه‌کاران، دست فروشان و کارگران روزمزد با انتقاد از اجرای طرح قرنطینه در این ولایت می‌گویند که پس از وضع قیودات بر رفت‌وآمد در شهر مشکلات اقتصادی دامن‌گیر آنان خواهد شد. این کسبه‌کاران برای ساعتی در برابر دروازه مقام ولایت بدخشان صف کشیدند و از والی این ولایت خواستند که مانع کار آنان نشود. آنان همچنان پیشنهاد کردند، درصورت وضع قیود روزگردی در این ولایت، با آنان کمک نقدی صورت گیرد.

والی بدخشان اما گفت که مسوولان محلی این ولایت برای رسیده‌گی به نیازمندان در روزهای تعطیلی منتظر هدایت حکومت مرکزی است. او اطمینان داد که در صورت دریافت کمک‌ از سوی حکومت و نهادهای کمک کننده، روند کمک‌رسانی را به نیازمندان آغاز خواهد کرد.

جدی نگرفتن توصیه‌های داکتران و عدم پابندی باشنده‌گان بدخشان به مراقبت‌های بهداشتی نگرانی شماری از فعالان مدنی این ولایت را برانگیخته است. عبدالبصیر وثیق، فعال مدنی می‌گوید که تجربۀ ناموفق کابل و شماری از ولایت‌های دیگر در رعایت کارشیوۀ قرنطینه سبب شده است که باشنده‌گان بدخشان نیز به اجرای طرح قرنطینه در این ولایت باورمند نباشند.

در همین حال، اما اسدالله محمدی، فرمانده پولیس بدخشان می‌گوید که ماموران پولیس در این ولایت با یک برنامۀ منظم طرح قرنطینه را اجرایی خواهند کرد.

بر بنیاد آمارهایی ارایه شده از سوی وزارت صحت عامه تا اکنون 174 نفر در سراسر کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان تنها یک واقعۀ مثبت این ویروس در ولایت بدخشان ثبت شده است.

شماری از آگاهان امور صحی اما احتمال می‌دهند که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در ولایت بدخشان بیش‌تر است. به باور آنان، نبود آزمایشگاه معیاری در این ولایت و زمان‌گیر بودن روند آزمایش نمونه‌های فرستاده شده به کابل، سبب می‌شود موارد مثبت این ویروس در ولایت بدخشان ناشناخته باقی بماند.