IMG-20201221-WA0026

پایان دور سوم تورنمنت خزانی مسابقه بزکشی در بدخشان

neshananews

21 December 2020

دور سوم تورنمنت خزانی بزکشی که میان چاپ اندازان مرکز و ولسوالی‌های بدخشان با حضور داشت هزاران تماشاچی برگزار شده بود؛ روز گذشته 30 قوس سال جاری پایان یافت.

محمد طاهر، رئیس فدراسیون بزکشی بدخشان گفت که آن‌ها همه ساله در این ولایت دو مرتبه ورزش بزکشی را راه‌اندازی می‌کنند که یکی آن بزکشی بهاری و دیگری آن بزکشی خزانی می‌باشد.

رییس فدراسیون بزکشی بدخشان، هدف از راه‌اندازی این تورنمت خزانی بزکشی را دعوت مردم به صلح، وحدت و هم‌دیگر پذیری عنوان نموده گفت که آنان با دعوت از ساکنان ولسوالی‌های بدخشان و ولایت‌های هم‌جوار در این مسابقه، فریاد مشترک را برای صلح و پایان جنگ بلند کرده‌اند.

از سویی هم این مسوول فدراسیون بزکشی بدخشان، می‌افزاید که آن‌ها در این مسابقه تیم‌های برتر را با تیم منتخب فیض آباد به منظور اشتراک در مسابقات بیرون از این ولایت انتخاب می‌نمایند تا چاپ اندازان برتر، بتوانند در مسابقات بیرون ولایتی به رقابت بپردازند.

سنت‌الله یک‌تن از تماشا‌کننده‌گان ورزش بزکشی که از ولسوالی ارگوی بدخشان به شهر فیض آباد مرکز این ولایت آمده است گفت که بزکشی از بازی‌های عنعنوی و جزیی از فرهنگ مردم بدخشان می‌باشد و آن‌ها همه ساله روزها را پای تماشای این مسابقه سپری می‌کنند.

به گفتۀ وی آنان از جنگ و خون‌ریزی و افزایش روز افزون ناامنی‌ها خسته‌اند و برای زدودن غم و اندوه به این مسابقات آمده‌اند تا دمی آسوده خاطر باشند.

سنت‌الله می‌افزاید که آرزوی نهایی زندگی‌اش تأمین صلح سرتاسری در افغانستان است و انتظار دارد که در پی تلاش‌های جامعۀ جهانی و حکومت افغانستان روند گفت‌وگوهای صلح زودتر به‌ ثمر برسد تا مردم بتوانند در سایۀ صلح  و امنیت جشن‌های خوشی برگزار کنند و از زندگی‌شان لذت ببرند.

بزکشی از جمله بازی‌های عنعنوی در شمال کشور به ویژه در بدخشان می‌باشد که همه ساله دو مرتبه در فصل بهار و خزان از سوی فدراسیون بزکشی این ولایت در همکاری با مقام‌های محلی و امنیتی با حضورداشت هزاران تماشاچی از مرکز و ولسوالی‌های این ولایت برگزار می‌شود.