IMG-20200131-WA0003

پایان سفر سه روزۀ هیت حکومت مرکزی در شمال‌شرق کشور

عرفان برزگر

01 February 2020

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی و عبدالمتین بیک رییس ارگان‌های محلی در جریان سفر به شمال‌شرق از تخار و کندز دیدن کردند. هدف از سفر این دو مقام ارشد حکومت به ولایت تخار در شمال‌شرق کشور بررسی وضعیت حکومتداری محلی، وضعیت امنیتی این ولایت و رسیدگی به خواست های مردم گفته شده است.

هیت حکومت مرکزی در سه روز گذشته با نمایندگان مردم، اعضای جامعه مدنی، زنان و مسوولین حکومتی دیدار کرده خواست‌ها و نیازمندی‌های مردم را جمع آوری کرده‌اند تا به آن از سوی حکومت مرکزی رسیدگی صورت گیرد.

راه اندازی عملیات‌ نظامی در ولایت تخار، عملی سازی پروژه‌های زیر بنایی متوازن در سطح تخار، رسیدگی به سیستم حکومتداری محلی، حمایت از زنان و جوانان از عمده‌ترین خواست‌های فعالان اجتماعی در تخار بوده است.

با این همه نمایندگان مردم از 16 ولسوالی تخار به تالقان مرکز این ولایت آمده با مسوولین مرکزی دیدار داشته‌اند. نمایندگان ولسوالی‌های تخار نیز مشکلات منطقه‌شان را در میان گذاشته و خواستار تامین امنیت جان و مال مردم شدند.

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور به مردم تخار اطمنیان داده به خواست‌های شان رسیدگی می‌شود. آقای محب راه‌اندازی عملیات نظامی را به منظور سرکوب طالبان و بازپس‌گیری مناطق زیر کنترول این گروه، ضروری دانسته و از آغاز زود هنگام عملیات نظامی در این ولایت خبر می‌دهد.

مشاور شورای امنیت رییس جمهوری همچنان به  نمایندگان مردم وعده سپرده که خواست‌های‌شان با رییس جمهور نیز در میان گذاشته خواهد شد تا راه‌حل درست و معقولی برای بیرون رفت از مشکلات در سطح ولایت تخار در نظر گرفته شود.

عبدالمتین بیک رییس اداره مستقل ارگان‌های محلی در میان نمایندگان زنان در ولایت تخار صحبت کرده‌ است و از توجه خاص حکومت مرکزی برای افزایش سهم زنان در ادارات حکومتی در تخار و سهم دهی در پروسه صلح به سطح ملی اطمینان داده است.

رییس ارگان های محلی حضور پرقدرت زنان را در ساختار حکومتی یک ضرورت دانسته اطمنیان داد که از طرح زنان در بخش‌های مختلف حمایت صورت می‌گیرد.

با این همه شهروندان ولایت تخار حضور مقامات حکومت مرکزی را برای شنیدن خواست‌های مردم در سطح ولایت موثر می‌دانند و می‌گویند باید خواست‌های شان برآورده شود.

مشاور شورای امنیت ملی و رییس ارگان های محلی طی سفر چند روزه به شمال‌شرق کشور با اداره‌های محلی و قول اردوهای نیروهای ارتش نیز دیدار کرده‌اند.