Friday_Mosque_in_Herat,_Afghanistan

پنجمین روز اعتراض رانندگان شاهراه هرات-کابل/ ملیون‌ها افغانی خسارت به اقتصاد کشور

neshananews

01 January 2020

هم‌زمان با پنجمین روز از اعتصاب رانندگان و مالکان موترهای باربری و مسافربری در شاهراه هرات-کابل تاجران افغان می‌گویند ملیون‌ها افغانی ازین بابت خسارت مالی دیده‌اند.
این اعتراض هفتۀ جاری به دلیل آن‌چه از سوی اعتراض کننده‌گان اخاذی‌های پولیس در مسیر شاهراه عنوان شده، راه‌اندازی شد.

مالکان و رانندگان موترهای تیلر و 303 با توقف دادن موترهای‌شان در منطقۀ میر داوود در مسیر شاهراه هرات-کابل، این مسیر را بر روی مسافران و انتقال مواد تجارتی بسته‍‌اند.
شاه‌راهی که برای انتقال مواد تجارتی و وارداتی از کشورهای ترکمنستان و ایران به مناطق مرکزی کشور حکم شاه‌رگ اقتصادی افغانستان را دارد.

معترضان می‌گویند که همه روزه هنگام عبور از این مسیر با انواع تهدید‌های جانی و مالی مواجه‌اند.
عبدالودود عزیزی یکی ازین افراد می‌گوید، پولیس‌های موظف در شاهراه به‌ویژه در منطقۀ فراه‌رود و دلارام ولایت فراه و نیز گروه‌های وابسته به طالبان ضمن آزار و اذیت آن‌ها، رانندگان را وادار به پرداخت باج می‌کنند.

او می‌گوید علی‌رغم تحمل خسارت مالی به دلیل مسدود بودن این مسیر، تا تحقق کامل خواسته‌های‌شان، راه را برای عبور این موترها باز نخواهند کرد.
به گفتۀ او تا کنون 1600 موتر در منطقه میرداوود متوقف‌اند و هر روز بر طول قطار موترهای متوقف شده افزوده می‌شود.

خسارت سنگین تاجران افغان
مسدود ماندن شاهراه، بیشترین آسیب مالی را به تاجران کشور وارد کرده است.
تا جایی که شماری از این تاجران در گفتگو با خبرگزاری نشانه می‌گویند، تا کنون ملیون‌ها افغانی به آن‌ها خسارت وارد شده است.
فضل احمد احمدی از تاجران ملی می‌گوید که بیشتر اموال متوقف شده در مسیر راه میوه، سبزیجات و مواد ساختمانی است که باران و شرایط بد نگهداری در کانتینرهای حامل این مواد آن‌ها را فاسد و غیرقابل استفاده کرده است. بخشی از این مواد را نیز تولیدات شهرک صنعتی هرات تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر احمد سعید صدیقی معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید، حجم خسارت مالی از این اعتراض به ده‌ها ملیون افغانی می‌رسد که جبران آن برای تاجران افغان غیر ممکن خواهد بود.

وعده پیگیری مقام‌های محلی هرات

ماجرای باج‌گیری، لت و کوب و آزار و اذیت رانندگان در مسیر شاهراه‌های کشور حکایت تازه‌یی نیست.
هر بار و با بالاگرفتن صدای اعتراض رانندگان و تاجران کشور، حکومت با برکناری شماری از مسئولان و منسوبان پولیس در این مسیر به صورت موقت درد معترضان را تسکین بخشیده است.
اما حالا جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، با تلاش‌های پیگیر سعی کرده‌اند تا حکومت مرکزی را وادار به حل این چالش کنند.
آقای فرهاد می‌گوید، تمام تلاش ادار ۀمحلی هرات این است که این روند هرچه زودتر به اقدامی عملی منجر شود.

شاهراه‌های افغانستان برای مسافران و رانندگان موترهای باربری و مسافربری مسیر‌های امنی نیستند.
تجربه نجات از ماین‌های کنار جاده، عبور از مناطق جنگی، گذر از مناطق تحت کنترول طالبان، آزار و اذیت پولیس و حوادث مرگبار ترافیکی، گذر از این مسیر را سخت‌تر از عبور از هفت خوان رستم کرده است.

عبدالله سلجوقی، هرات