شبرغان

پیش‌گیری از شیوع کرونا؛ شهر شبرغان وارد مرحلۀ نخست قرنطینه شد

محمدجان آریا

11 April 2020

بر بنیاد فیصلۀ کمیسیون مبارزه با ویروس کرونا، نخستین مرحلۀ قرنطینه شدن شهر شبرغان به اجرا گذاشته شد. مسوولان محلی این ولایت دلیل قرنطینه شدن شهر شبرغان را پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا عنوان می‌کنند. به گفتۀ آنان، این طرح در هماهنگی با ریاست صحت عامه، ریاست حج و اوقاف و فرماندهی پولیس این ولایت به اجرا گذاشته شده است.

عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان امروز شنبه، 23 حمل در یک نشست خبری در شهر شبرغان گفت: «بنابر فیصلۀ کمیسیون مبارزه با ویروس کرونا امروز مرحلۀ نخست قرنطینه آغاز شد و در نخستین اقدام مارکیت‌های بازرگانی، رسته‌های بزازی، دکان‌های لیلامی‌فروشی و فروشگاه‌هایی که مواد اولیه عرضه نمی‌کنند را بسته کردیم.» آقای مالیه افزود: «قرنطینۀ شبرغان سه مرحله دارد و در مرحلۀ دوم تلاش می‌کنیم که دست‌فروشان و افرادی که روی جاده‌ها مشغول کار هستند را قرنطینه کنیم.» سخنگوی والی جوزجان اما در این نشست چگونه‌گی مرحلۀ سوم قرنطینۀ شهر شبرغان و زمان آغاز مرحلۀ دوم قرنطینه این شهر را روشن نساخت.

با این حال، قرنطینه‌شدن شهر شبرغان با استقبال شماری از باشنده‌گان این شهر روبه‌رو شده است، اما دکان‌داران از بابت پرداخت کرایۀ روزهای قرنطینه نگران هستند. ملالی مبارز، مالک «کافۀ بانوان» می‌گوید: «من از قرنطینه استقبال می‌کنم و در بخش آگاهی‌دهی آن نیز در کنار حکومت می‌ایستم، اما دولت باید مسأله پرداخت کرایه را روشن کند.» بانو مبارز که قرار است تا پایان حالت قرنطینه، کافه‌اش بسته بماند، می‌گوید: «دولت باید با مالکان مارکیت‌ها و دکان‌ها صحبت کند و از آنان بخواهد که کرایه روزهای قرنطینه را از کرایه‌نشینان نگیرند.»

مسأله اخذ کرایه در جریان روزهای قرنطینه از مسایل حل ناشده در کشور است. هرچند دکان‌داران در اکثر شهرهای کشور خواهان معافیت از پرداخت کرایه دکان‌ها در روزهای قرنطینه هستند، اما دولت در این باره تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است. شماری از مالکان مارکیت‌ها و بلندمنزل‌ها در کابل، هرات، ننگرهار و برخی از ولایت‌هایی دیگر به گونۀ انفرادی گفته‌اند که یک ماه کرایه را به دلیل بسته بودن بازار از کرایه‌نشینان نخواهند گرفت. مالکان دکان‌ها و بلندمنزل‌های شهر شبرغان اما تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

شهر شبرغان درحالی وارد مرحلۀ نخست قرنطینه شده است که تاکنون هیچ مورد مثبت از ابتلا به ویروس کرونا در ولایت جوزجان ثبت نشده است. مسوولان ریاست صحت عامۀ جوزجان می‌گویند که هشت مورد مشکوک در شفاخانۀ ویژۀ بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا بستری هستند، اما نتیجۀ آزمایش آنان تاکنون مشخص نشده است.

از سوی دیگر، دولت به تازه‌گی بیست میلیون افغانی را برای مبارزه با ویروس کرونا به ولایت جوزجان اختصاص داده است. مسوولان محلی جوزجان تایید می‌کنند که این پول به حساب مالی مستووفیت این ولایت واریز شده است.