WhatsApp Image 2020-03-14 at 9.36.25 AM

چرا ملاهای تخار دربارۀ ویروس کرونا آگاهی‌دهی نمی‌کنند؟

عرفان برزگر

14 March 2020

روحانیون تخار هفتۀ گذشته وعده سپرده بودند که در خطبۀ نماز جمعه، تمامی مساجد در مورد ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن آگاهی‌دهی خواهند کرد، اما برخلاف انتظار جمعی کمتر روحانیون در مورد این ویروس به مردم آگاهی‌دهی کردند.

پس از آن‌که واقعات مثبت ویروس کرونا در کشور به ثبت رسید، و هم‌زمان با برگشت سیل‌آسای مهاجرین از ایران، حکومت محلی تخار با ایجاد یک کمیتۀ اضطرار در تلاش پیش‌گیری از شیوع کرونا در تخار شده اند.

ریاست صحت عامۀ تخار، به خبرگزاری نشانه می‌گوید، برگشت صدها مهاجر از ایران نگرانی‌هایی را به میان آورده است و اگر آگاهی‌دهی و توجه نشود، این ویروس وارد مرحلۀ گردش در جامعه می‌گردد.

به همین‌منظور ریاست صحت‌عامۀ تخار جلسه‌یی را با روحانیون در تخار برگزار کرد و از آنان خواست که در مورد ویروس کرونا و شیوه‌های پیش‌گیری از این ویروس به مردم آگاهی دهند.

دکتر نصرالله قاضی‌زاده رییس صحت‌عامۀ تخار می‌گوید از این‌که مردم به پیام‌های روحانیون بیشتر گوش می‌دند از آنان خواسته اند که با این اداره همکاری کنند.

روز جمعۀ گذشته انتظار می‌رفت، بیشتر مساجد تخار در مورد ویروس کرونا و راه‌های پیش‌گیری از آن به مردم آگاهی‌دهند، اما روحانیون در مورد حرام بودن نوروز صحبت کردند.

اسدالله از شهروندان تالقان در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که او انتظار داشت امام مسجدشان در مورد ویروس کرونا آگاهی‌دهی کند، اما در یک ساعت خطبۀ نماز جمعه در مورد حرام بودن نوروز حرف زده است.

با این‌حال مخلص تالقانی، مسوول بخش نشرات و تبلیغات ریاست حج و اوقاف در ولایت تخار می‌گوید، این اداره از روحانیون تعهد گرفته بود تا در مورد ویروس کرونا آگاهی‌دهی کنند، اما کمتر روحانیون در مورد کرونا آگاهی‌دهی کرده اند.

آقای تالقانی می‌گوید، شماری از مساجد که زیر چتر ریاست حج اوقاف قرار داشتند، در خصوص کرونا صحبت کردند، اما بیشتر مساجد که زیر چتر اوقاف نیست، به خواست آنان توجه نکرده است.

مسوول بخش نشرات ریاست حج اوقاف تخار گفت که از 300 مسجد در تخار، تنها 50 مسجد زیر چتر این اداره قرار دارد.

از سوی دیگر یک منبع معتبر حکومتی که نمی‌خواهد از او نام برده شود، می‌گوید در خطبۀ نماز جمعۀ گذشته در شهر تالقان، یکی از روحانیون که در مورد کرونا به مردم آگاهی می‌داده گفته است، کسانی‌که در اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا جان‌شان را از دست دهند شهید می‌شوند.

با این همه کمیتۀ اضطرار ولایت تخار در دو روز گذشته ساختمان قدیمی شفاخانۀ تخار را برای افراد مشکوک به این ویروس آماده کرده‌اند. ریاست صحت‌عامۀ تخار می‌گوید، هنوز هیچ مورد مبتلا به کرونا در تخار به ثبت نرسیده است.