photo_2020-01-19_17-34-11

چهارصد خبرنگار افغانستان در سال 2019 شغل‌شان را از دست داده‌اند

عاطفه غفوری

19 January 2020

کمیتۀ مصئونیت خبرنگاران، امروز گزارش سالانۀ خود را از وضعیت خبرنگاران کشور در سال 2019، منتشر کرد.
در این گزارش 14 صفحه‌ای آمده که دست‌کم 40 رسانه در سال 2019 به دلیل چالش‌های اقتصادی مسدود مانده‌اند و حداقل 409 خبرنگار نیز بر اثر همین چالش‌ها شغل خبرنگاری را از دست داده‌اند.
این گزارش هم‌زمان با کابل در هفت زون کشور توسط نمایندگان این کمیته نشر و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

مسئول پروند‌ه‌های خشونت علیۀ خبرنگاران؟

نجیب شریفی رئیس کمیتۀ مصئونیت خبرنگاران افغان در کابل، امروز در کنفرانس خبری گفت که در سال 2019 این اداره موفق به ثبت 105 مورد خشونت علیۀ خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شده است.
این موارد شامل انواع خشونت از جمله قتل، تهدید، اختطاف، جراحت، بازداشت‌های موقت و غیره بوده است.


آقای شریفی می‌گوید، در این‌سال میلادی پنج خبرنگار جان خود را در رویدادهای مختلف از دست داده‌اند که در مقایسه با 17 مورد قتل در سال 2018 کاهش 71 درصدی را نشان می‌دهد.
او گفت که برخلاف سال‌های پیشین در سال 2019 حکومت افغانستان با 42 مورد خشونت علیۀ خبرنگاران در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن به ترتیب گروه طالبان، زورمندان، داعش و مسئولان رسانه‌ها قرار دارند.

دلایل کاهش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران

بر اساس گزارش کمیتۀ مصئونیت خبرنگاران افغان در سال 2019 میلادی بیشترین موارد خشونت علیۀ خبرنگاران (30 مورد) در زون جنوب‌شرق کشور به وقوع پیوسته است. جایی که گروه‌های وابسته به طالبان و داعش قدرت و نفوذ بیشتری دارند.
پس از آن زون‌های جنوب، غرب و شرق در رده‌های بعدی قرار دارند.
نجیب شریفی رئیس این نهاد می‌گوید، 18 در صد از کل آمار خشونت‌ها علیۀ خبرنگاران را زنان خبرنگار تجربه کرده‌اند.

اما این کمیته می‌گوید، دلایلی مثل تقویت مذاکرات صلح، تضعیف گروه داعش، نتیجه بخش بودن تلاش‌های نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران و کاهش حضور خبرنگاران خارجی در کشور از دلایل اصلی کاهش خشونت‌ها علیۀ خبرنگاران در کشور بوده است.

اگر چه سال 2019 برای خبرنگاران از نظر آمار خشونت‌ها سال بهتری نسبت به سال‌های پیشین بوده، اما این نگرانی هم‌چنان به قوت خود باقی است که با گرم‌تر شدن هوا و شروع عملیات بهاری طالبان، رسانه‌ها و خبرنگاران نیز از افزایش خشونت‌ها تاثیرپذیر شوند.

به باور خبرنگاران افغانستان هنوز هم تهدید، قتل و رفتارهای نامناسب با قشر خبرنگار در کشور در وضعیت نگران کننده‌ای قرار دارد و  کم‌توجهی حکومت در این مورد، شدت نگرانی‌ها را بیشتر می‌سازد.