کارزار کرونا

کارزار آگاهی‌دهی از خطرات ویروس کرونا در جوزجان آغاز شد

محمدجان آریا

29 March 2020

پس از ثبت نخستین واقعۀ مثبت «کووید 19» در ولایت سرپل مسوولان محلی ولایت جوزجان در همکاری با ریاست صحت عامۀ این ولایت کارزار آگاهی‌دهی از خطرات ویروس کرونا و چگونه‌گی مبارزه با این ویروس را آغاز کرده‌اند. برگزار کننده‌گان این کارزار ضمن آگاهی‌دهی به عابران، برای شماری از مردم ماسک توزیع کردند و آنان را از چگونه‌گی مبارزه با ویروس کرونا آگاهی دادند.

از آنجایی که ولایت جوزجان با ولایت‌های فاریاب و سرپل همجوار است، مسافرانی که از ولایت‌های فاریاب به سرپل، بلخ، سمنگان و بغلان رفت‌و‌آمد می‌کنند، از مسیر همین ولایت می‌گذرند. از همین رو، جوزجان از ولایت‌های آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا است.

مسوولان ریاست صحت عامۀ جوزجان هرچند می‌گویند تاکنون هیچ واقعۀ مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این ولایت ثبت نشده است، اما آگاهی‌دهی به مردم را در باره خطرات ناشی از این ویروس، مفید و موثر عنوان می‌کنند.

فرید عزیزی، معاون ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه گفت: «به همکاری شهرداری و جامعۀ مدنی کارزار آگاهی‌دهی در باره ویروس کرونا را در سطح شهر شبرغان راه اندازی کردیم تا پیام‌ ریاست صحت عامه را از طریق بُلندگوها به گوش مردم برسانیم و در نتیجۀ آن مردم از تجمعات و گشت‌وگذار بی‌مورد در بیرون از خانه، خودداری کنند.»

آقای عزیزی افزود: «تا اکنون هیچ واقعۀ مثبت کرونا در ولایت جوزجان ثبت نشده و تنها چهار واقعۀ مشکوک داشتیم که آزمایش‌های آن منفی بوده است.» او اطمینان داد که ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان آماده‌گی لازم برای مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت را دارد.

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان خاطرنشان می‌سازند که از زمان ثبت نخستین واقعۀ مثبت ویروس کرونا «کووید 19» در کشور تاکنون 380 باشندۀ روستاهای این ولایت را که به تازه‌گی از ایران برگشته‌اند، به قرنطینه خانه‌گی توصیه کرده‌اند.

معاون ریاست صحت عامه ولایت جوزجان افزود: «این ریاست 50 بستر مجهز برای افراد مبتلا به ویروس کرونا و 50 بستر دیگر برای افراد مشکوک به این ویروس، در اختیار دارد.»

این درحالی است که باوجود هشدار ریاست صحت عامه و مسدود شدن شماری از تالارهای عروسی هنوزهم باشنده‌گان ولایت جوزجان از تجمعات گسترده خودداری نکرده‌اند. آنان محافل عروسی‌ و گردهمایی‌های دیگر را از طرف شب در خانه‌های‌ شان برگزار می‌کنند. از این پیش، مسوولان محلی ولایت جوزجان از برگزاری محافل پرجنب‌وجوش عروسی در مناطق زیر حاکمیت گروه طالبان در این ولایت ابراز نگرانی کرده‌اند.