2020-03-09T144941Z_1575529886_RC2EGF9HRE7U_RTRMADP_3_HEALTH-CORONAVIRUS-AFGHANISTAN3456789

کرونا و تجهیزات اندک؛ مبارزۀ همزمان داکتران هرات در دو جبهه نفس‌گیر

عاطفه غفوری

29 March 2020

دسترسی اندک به امکانات و تجهیزات طبی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در هرات مسوولان ریاست صحت‌عامه و کادر طبی این شهر را به شدت نگران ساخته است. ریاست صحت‌عامۀ‌ هرات می‌گوید در صورت همه‌گیر شدن این ویروس و به میان آمدن شرایط بحرانی، کمبود امکانات طبی می‌تواند بسیاری از باشنده‌گان این ولایت را به کام مرگ بکشاند و شمار زیادی از مبتلایان را به گونۀ اجباری به قرنطینه‌های خانه‌گی سوق دهد.

برای داکتران هرات نگران کننده‌تر از شیوع ویروس کرونا «محرومیت کادر درمانی از دسترسی به امکانات اولیه طبی» است. رییس صحت عامه هرات می‌گوید در نبود امکاناتی طبی مانند دستگاه تنفس مصنوعی یا «ونتیلاتور» که برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا شدیداً ضروری است، تنها می‌توان به نتایج مثبت قیود روزگردی در هرات دل‌خوش بود.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات می‌گوید هرچند تا مرحلۀ اوج شیوع ویروس کرونا در هرات اندکی زمان در اختیار داریم، اما در صورتی که قیود روزگردی نتیجۀ مثبت ندهد، قضیه از آنچه پیش‌بینی می‌شود نگران کننده‌تر خواهد بود. به باور او، گسترش روز افزون مبتلایان ویروس کرونا و کمبود تجهیزات طبی دو معضل جدی است که داکتران هرات با آن پنجه نرم می‌کنند.

هرچند در روزهای نخست شیوع کرونا در هرات کمبود امکانات اولیه بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در این ولایت محسوس نبود. اما با افزایش شمار مبتلایان به این ویروس نیاز به امکانات بهداشتی بیش‌تر از پیش در این ولایت محسوس می‌شود.

آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که بیش‌ترین واقعات مثبت ویروس کرونا در کشور در ولایت هرات ثبت شده است. بر اساس آمارهایی موجود، در حال حاضر 117 شهروند کشور در چهارده ولایت به ویروس کرونا مبتلا هستند. از این میان 82 نفر آنان باشنده‌گان هرات اند.

روزهای سخت کرونایی در انتظار مردم

به زانو درآوردن هیولای کشندۀ کرونا در هرات بیش از هر چیزی دیگر در این ولایت نیازمند امکانات است. اما کمبود امکانات بهداشتی و طبی در این ولایت روز به روز بیش‌تر تبارز می‌کند.

عمق نگرانی‌ باشنده‌گان و داکتران هرات این است که حتا برای انتقال افراد مبتلا به این ویروس امبولانس‌های کافی میسر نیست. ابراهیم محمدی، مسوول اداره «هرات امبولانس» می‌گوید که آنان در حال حاضر به شدت با کمبود امکانات مواجه‌اند. به سخن او، هرچند مسوولان وزارت صحت عامه وعده سپرده اند که شمار امبولانس‌ها را در این اداره افزایش خواهند داد، اما تا کنون خبری از افزایش امبولانس نیست.

مسوولان این اداره می‌گویند که اداره هرات آمبولانس درحال حاضر تنها ۹ عراده امبولانس در اختیار دارد، اما براساس نیازمندی کنونی دست‌کم به ۲۰ عراده امبولانس در هرات نیاز است. او همچنان می‌گوید هیچ یکی از امبولانس‌های موجود با دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) مجهز نیستند.

نبود دستگاه‌های ونتیلاتور معضلی است که رییس صحت عامه هرات نیز بر آن مهر تایید می‌گذارد. عبدالحکیم تمنا، رییس صحت‌عامه هرات می‌گوید که روند تدارک وسایل طبی هیچ پیش‌بینی برای شرایط اضطراری نکرده است و اکنون این معضل در حال وقت‌کُشی است. آقای تمنا افزود، وزارت صحت عامه هنوزهم زمان کافی در اختیار دارد تا شفاخانه‌های هرات را با وسایل مورد نیاز تجهیز کند. به گفتۀ او اما در صورتی که این وزارت وقت کشی کند، با افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا، وضعیت هرات از کنترل بیرون خواهد شد.

در کنار این همه، کمبود مکان برای نگهداری افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا معضل دیگری است که شفاخانه‌های هرات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. داکتران این ولایت به این باور هستند که بی‌توجهی دولت در این امر می‌تواند وضعیت هرات را به بحران سوق دهد.

نثاراحمد مصدق، رییس اتحادیۀ داکتران ولایت هرات می‌گوید، باوجود هشدارهایی پی‌هم، دولت و باشنده‌گان این ولایت هنوزهم ویروس کرونا را جدی نگرفته اند. رییس اتحادیۀ داکتران هرات مشخصاً از کمبود بستر و دستگاه تنفس مصنوعی در شفاخانه‌های هرات نام می‌بَرد. به سخن او، با وجود وعده‌های حکومت، بودجۀ کافی و امکانات لازم در اختیار ریاست صحت عامۀ ولایت هرات قرار نگرفته است.

با این حال، مسوولان محلی ولایت هرات از تجهیز زودهنگام شفاخانه‌های هرات با وسایل لازم طبی خبر می‌دهند و می‌گویند که موانع موجود برای خرید تجهیزات مورد نیاز طبی در این ولایت برداشته شده است. جیلانی ‌فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید، اداره محلی توانسته با رایزنی با مسوولان وزارت صحت عامه صلاحیت‌های لازم را برای تأمین منابع مورد نیاز، به دست بیاورد. به سخن او، تجهیزات مورد نیاز به زودی خریده و در اختیار ریاست صحت عامه هرات قرار خواهد گرفت.

با این همه، وضع قیود روزگردی و منع رفت‌و‌آمد روزانه در شهر هرات، فشار اقتصادی دیگری است که باشنده‌گان این ولایت به ویژه کسبه‌کاران این ولایت را نگران ساخته است. بر اساس دستور دولت این قیود قرار است دست‌کم تا سه هفتۀ دیگر ادامه یابد.

نگرانی باشنده‌گان هرات این است که در سایۀ ضعف مدیریتی مقام‌های حکومتی، فشارهای اقتصادی بر آنان فشار بیش‌تر وارد کند. آنان از دولت می‌خواهند هرچه زودتر تدابیر لازم را برای رفع این فشار روی دست گیرد و باشنده‌گان این ولایت را از اقدامات شان مطمین سازند.