WhatsApp Image 2020-03-01 at 4.13.40 PM

کوچه‌های خونین تالقان؛ دو تن در حضور مردم تیر باران شدند

عرفان برزگر

01 March 2020

در 24 ساعت گذشته دو تن از باشندگان شهر تالقان در حضور مردم تیر باران شدند. این وضع نگرانی‌ها و خشم مردم را بر پولیس تخار بر انگیخته است.

اوایل شب گذشته افراد ناشناس در منطقۀ «نغاره‌تپه» در شهر تالقان، یک مرد را به نام قاری عبدالدیان پس از بیرون شدن از نماز خفتن در حضور مردم تیر باران کردند. پولیس می‌گوید، عامل این رویداد شناسایی نشده و هنوز انگیرۀ این ترور روشن نشده است.

اما چند ساعت پس از این رویداد، افراد مسلح بر یک دکان طلافروشی در بازار تالقان یورش بردند. گواهان رویداد می‌گویند، سه‌تن افراد مسلح که قصد دزدی طلافروشی را داشتند، با مقاومت دکاندار و جمع شدن مردم، موفق به سرقت نشدند، اما در پی تیر‌اندازی این دزدان مسلح حوالی ساعت 9 صبح امروز یک‌شنبه، سه دکاندار طلافروش زخمی شدند. یکی از زخمیان به نام طوره‌خان که مالک اصلی دکان زرگری بوده، پس از انتقال به شفاخانه جان باخته است. شاهدان رویداد هم‌چنان می‌گویند با تلاش مردم محل، یک‌تن از مهاجمان توسط مردم دستگیر شده، ولی دو تن دیگر موفق به فرار شده اند.

پولیس می‌گوید، زخمیان پسر و برادر طوره‌خان هستند.

خلیل اسیر سخن‌گوی پولیس تخار به خبرگزاری نشانه می‌گوید، فرد بازداشت شده از ولسوالی خان‌آباد کندز است و هنوز هویت هم‌دستان او روشن نشده است.

پس از جان باختن طوره‌خان در شفاخانۀ مرکزی تخار، خانوادۀ او و شماری از دکانداران شهر تالقان، برای چند ساعت شهر را تعطیل کرده و دست به راه‌پیمایی زدند. مظاهره‌کننده‌گان پولیس را در تامین امنیت شهر و جان کسبه‌کاران در بازار ناتوان دانسته و خواستار تامین امنیت جان و مال مردم شدند.

مظاهره‌کنندگان از پولیس خواستند که هر چه زودتر باید عاملین رویداد گرفتار شوند، در غیر این صورت دست به اعتصاب خواهند زد.

پولیس تخار اما می‌گوید، فردی که عامل اصلی تیراندازی بالای این زرگر بوده، بازداشت گردیده و تلاش‌ها برای شناسایی و بازداشت هم‌کاران او جریان دارد.