FB_IMG_1577440452963[725]

گرامی‌داشت از هشتمین سالیاد شهادت فرمانده مطلب بیک در کابل

neshananews

27 December 2019

امروز جمعه از هشتمین سالیاد ترور شهید مطلب بیک نمایندۀ پیشین مردم تخار در مجلس نماینده‌گان و از فرماندهان ارشد مقاومت مردم افغانستان در تالار لویه‌جرگۀ کابل گرامی‌داشت به عمل آمد.

دست‌کم پنج‌هزار تن از شهروندان کشور و سیاسیون در هشتمین سالیاد ترور این نمایندۀ پیشین مردم تخار در پارلمان و از فرماندهان ارشد مقاومت مردم افغانستان، اشتراک کرده بودند.

 سخنرانان در رابطه به شخیصت سیاسی، مردمی و جهادی مطلب بیک شهید، سخن گفتند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییۀ کشور که در  این همایش سخنرانی می‌کرد، شهید مطلب بیک را مرد پرتلاش، هوشیار و سنگردار جسور توصیف کرد.

رییس اجراییه از قول احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور روایت کرد که گفته بود، مطلب بیک، فرماندۀ جسور و هوشیار است که در جبهات جنگ علیۀ دشمنان مردم افغانستان در ولایت تخار نقش مهم و برجسته دارد. او گفت که سنگرهای تحت امر شهید مطلب بیک مورد اطمینان و تایید قهرمان ملی کشور قرار داشت.

داکتر عبدالله رییس اجراییۀ کشور افزود، دوستی او با مطلب بیک فقید دست کم 30 سال دوام داشت. و در این مدت از بیک شهید، صداقت، راستی و دوستی بسیار دیده است. رییس اجراییۀ کشور هم‌چنان خاطر نشان کرد که این فرماندۀ جهاد و مقاومت در تقویت روابط میان اقوام در ولایت تخار تلاش می‌کرد و این‌کار او باید به دیگران سرمشق باشد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت کشور پیام رییس جمهوری، محمد اشرف غنی را در این همایش مردمی به خوانش گرفت. رییس جمهوری در این پیام، ضمن تسلیت گفتن به خانوادۀ مطلب بیک شهید و مردم افغانستان، مطلب بیک را مرد فدا کار، الگوی راستی و صداقت بیان کرد.

در پیام رییس جمهوری به اتحاد و اتفاق میان شهروندان کشور تاکید شده بود.

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری کشور نیز پیرامون 4 جدی صحبت کرد و از مردم خواست که برای اتحاد و اتفاق بیشتر، گام بردارند و دیگر نگذارند که فرزندان راسیتن کشور قربانی تروریزم و نفاق شوند.

یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری که در همایش هشتمین سالیاد ترور شهید مطلب بیک صحبت می‌کرد، این نمایندۀ پیشین مردم و از فرماندهان ارشد مقاومت مردم افغانستان را مرد حلیم و مجاهد پرتلاش توصیف کرد، آقای قانونی گفت که با وجود جنگ و نا آرامی‌های اجتماعی و سیاسی در کشور، مطلب بیک شهید به آموزش و پرورش بسیار تاکید داشت و اهمیت می‌داد.

عبدالمتین بیک رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی کشور و پسر ارشد مطلب بیک شهید که در این محفل صحبت می‌کرد،گفت، پدرش مطلب بیک شهید به آموزش و پرورش بسیار ارزش می‌داد. و در ساختن مراکز آموزشی، مکتب‌ها و مدرسه‌ها در تخار کارهای زیادی را انجام داده است.

رییس ارگان‌های محلی افزود که نتیجۀ این تلاش بهره‌مند شدن شماری زیادی از جوانان از تحصیلات عالی بوده و بسیاری از جوانان کشور به حمایت و تشویق بیک شهید درس خوانده اند و اکنون از افتخارات مردم و کشور اند.

مطلب بیک شهید نمایندۀ مردم تخار در مجلس نماینده‌گان و از فرماندهان ارشد مقاومت مردم افغانستان، هشت‌سال پیش در یک مراسم جنازه در اثر یک حملۀ انتحاری به شهادت رسید.

حکومت وقت مسوولیت این‌کار  را به دوش طالبان انداخت.

دو ویژه‌گی در شخصیت فرمانده مطلب بیک انکار ناپذیر بود؛ او هرگز در چارچوب تنگ قبیله و زبان محدود نماند، به آموزش نسل جوان هم‌واره تاکید می‌کرد. فرمانده مطلب بیک به این باور بود که افغانستان با ثبات و پیشرفته به دستان جوانان متخصص و کاردان ساخته می‌شود. توجه به آموزش برای او شعاری نبود که همه برزبان دارند، بلکه چه در زمان مقاومت و چه پس از سقوط طالبان و دورۀ وکالتش در شورای ملی گام‌های عملی در راه حمایت از آموزش و تحصیل نسل‌جوان کم بضاعت برداشته بود. او در کنار شخصیت محبوب اجتماعی‌اش یکی از شجاع‌ترین فرماندهان در زمان مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان بود. کارنامۀ شجاعت‌هایش را در جبهات‌ شمال‌شرق همه به یاد دارند.