n00165054-b (1)

گفتگو با تنها فرد مبتلا به ویروس کرونا در کشور/ نگران نباشید، بیماری سختی نیست

عاطفه غفوری

26 February 2020

سه روز از ثبت نخستین مورد از واقعۀ مثبت کرونا در کشور می‌گذرد.

واقعه‌یی‌که پس از آن در هرات حالت اضطرار برقرار شد و مراکز آموزشی، تالار‌های عروسی، حمام‌های عمومی، حوض‌های آب‌بازی و کافی‌شاپ‌ها تعطیل شدند.

پس از آن نتایج تمام موارد مشکوک به کرونا در این ولایت منفی تشخیص داده شد و اکنون تنها یک فرد در هرات تحت مراقبت‌های ویژه به دلیل آلوده بودن به این ویروس قرار دارد.

او اکنون تنها در یک اتاق نگهداری می‌شود، اما خوشبختانه پیوند او با جهان بیرون کاملا قطع نشده است.

شمارۀ تماس احمد (نام مستعار) که اکنون در شفاخانۀ مرکزی هرات تحت مداوا قرار دارد را به سختی پیدا کردم.

داکتران زیر فشار و استرس کاری، نگران از پیامدهای احتمالی بعدی از دادن شمارۀ او، خودداری می‌کردند. با پی‌گیری‌های چند ساعته و یافتن خانوادۀ احمد توانستم با او گفتگو کنم.

او در گفتگو با من گفت که سه هفته پیش برای تجارت به ولایت قم ایران سفر کرده بود و در بازگشت به کشور متوجه علائم سرماخوردگی در بدن خود شده است.

احمد می‌گوید، این اتفاق اما پس آن افتاد که در شب بازگشت به کشور با لباس کم و نیمه‌عریان از خانه بیرون شده بود.

می‌گوید، از فردای آن با مراجعه به چند داکتر وقتی به یکی از آن‌ها گفت که به تازه‌گی از قم ایران بازگشته است، به شفاخانۀ مرکزی هرات منتقل شده است.

از او پرسیدم، چگونه از نتیجۀ آزمایش خود اطلاع حاصل کرده است؟

در پاسخ گفت، خوشبختانه داکتران اجازه داده‌اند با خود مبایل داشته باشد و از فضای مجازی نسبت به نتیجۀ آزمایش خود آگاه شده است.

او نسبت به شرایط قرنطین بودن می‌گوید، وضعیت نسبتا مناسبی دارد و خانواده و دوستان او نیز فرصت یافته‌اند از پشت شیشه‌های محل قرنطین از او عیادت کنند.

احمد در پایان در مورد وضعیت سلامتی خود نیز گفت که پس از چهار روز مداوا و رسیده‌گی داکتران، اکنون کاملا احساس بهبودی می‌کند، دیگر از جان‌دردی و تب شدید روزهای نخست خبری نیست.

او به مردم توصیه کرد که این بیماری هیچ تفاوتی با آنفولانزای معمول ندارد و غلبه بر آن دشوار نیست.

او که مطمئن است به زودی کاملا بهبود یافته و به جامعه بر می‌گردد، می‌گوید مردم کشور نباید نسبت به بیماری کرونا وحشتی به دل راه دهند.