بدخشان

آغاز حملات تهاجمی نیروهای امنیتی در بدخشان

مقام‌های امنیتی بدخشان می‌گویند، به دنبال دستور رییس جمهوری غنی مبنی بر بیرون شدن نظامیان کشور از حالت «دفاع فعال» و قرار گرفتن آنان در حالت «تهاجمی» از دو روز به این‌سو نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت دست‌آوردهای قابل ملاحظۀ داشته‌اند. به گفتۀ آنان، در پی حملات تهاجمی نیروهای امنیتی بر مواضع طالبان در ولسوالی تیشکان بدخشان 14 روستای این ولسوالی به تصرف نیروهای امنیتی کشور درآمده و جنگ‌جویان طالبان به گونۀ کامل از این روستاها فرار کرده‌اند.

ثناءالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که عملیات نیروهای امنیتی بر مواضع طالبان از ولسوالی تیشکان آغاز شده است و تا پاک‌سازی کامل مناطق ناامن بدخشان از وجود شورشیان، ادامه خواهد داشت. سخنگوی پولیس بدخشان می‌افزاید که نظر به هدایت ریاست جمهوری، نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت پلان‌های عملیاتی دیگری را نیز برای بیرون کردن مناطق ناامن از تصرف طالبان در دستور کار دارند و به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد.

این درحالی است که به دنبال افزایش حملات تهاجمی و ادامۀ خشونت‌ها از سوی گروه طالبان و عدم تمکین این گروه به خواست حکومت و جامعۀ جهانی مبنی برکاهش خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح، رییس جمهور غنی هفتۀ گذشته به نیروهای امنیتی دستور داد که حملات‌شان را در برابر جنگ‌جویان این گروه از سر بگیرند.

در همین حال، آگاهان سیاسی و فعالان مدنی ولایت بدخشان به این باورند که تغییر رویکرد حکومت از ملایمت به حالت قهری می‌تواند روند صلح افغانستان را آسیب برساند و میدان را برای سودجویی‌های بیش‌تر شبکه‌های تروریستی در کشور فراهم خواهد ساخت. بشیر صمیم، رییس شورای ولایتی بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «حکومت افغانستان باید در کنار این‌که برای تأمین امنیت مردم جدیت به خرج می‌دهد با وجود همۀ سخت‌گیری‌ها و خشونت‌پروری‌های گروه طالبان هنوز هم از نرمش کار بگیرد تا مسیر صلح افغانستان از این بیش مغلق نشود.» به گفتۀ او، حکومت و گروه طالبان باید با درک درست وضعیت سیاسی موجود از فرصت‌های پیش آمده برای صلح در کشور، استفاده بهینه کنند.

همین‌گونه سید اکرام صدیقی لعلزاد، فعال مدنی در بدخشان می‌گوید: «حکومت افغانستان برای کشاندن پای طالبان به گفت‌وگوهای صلح بیش‌تر انعطاف و حُسن نیت نشان داده است، اما گروه طالبان به هیچ یکی از خواست‌های مردم افغانستان اعتنا نکرده و احترام نگذاشته‌اند.» این فعال مدنی می‌افزاید که دستور تازۀ رییس جمهور غنی برای آغاز حمله‌های تهاجمی از سر ناگزیری و دفاع از جان مردم است و گروه طالبان باید با درک این موضوع که آنان زمینه‌ساز بسیاری از حمله‌های تروریستی برای تروریستان خارجی می‌شوند، رابطۀ‌شان را با این شبکه‌ها قطع کنند. به سخن او، گروه طالبان باید با جنگیدن در برابر شبکه‌های تروریستی خارجی به مردم افغانستان ثابت بسازند که در روند صلح صادق هستند.

همچنان محمد شریف، از فعالان مدنی بدخشان می‌گوید که طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان باید به این نتیجه رسیده باشند که خشونت و جنگ راه دست‌یابی به قدرت سیاسی نیست و همۀ طرف‌ها باید تلاش کنند که به این رویکرد نقطة پایان بگذارند. او می‌افزاید: «حکومت افغانستان از نخستین روزهای گفت‌وگوهای صلح، نرمش نشان داده و طالبان نیز در برخورد شان با حکومت و تسریع روند گفت‌گوهای صلح نرمش نشان بدهند تا این روند موفق شود.» به گفتۀ او، یگانه علت تأخیر در آغاز مذاکرات صلح افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان است.

این درحالی است که پس از امضای موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان در ماه حوت سال گذشته، قرار بود که این گروه با رهایی زندانیان‌شان از زندان‌های حکومت افغانستان میزان خشونت‌ها را در کشور کاهش دهند و برای مذاکره با هیأت دولت افغانستان وارد مذاکره شوند. اما حکومت افغانستان می‌گوید باوجود این‌که گام‌های عملی از سوی دولت برای آغاز مذاکرات صلح برداشته شده، اما گروه طالبان به هیچ یکی از خواست‌های حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی تمکین نکرده و تاکنون حاضر به گفت‌وگوهای صلح نیست. گروه طالبان اما خواهان رهایی حدود پنج هزار زندانی‌شان به یک‌باره‌گی از زندان‌های دولت هستند.

حدود یک هزار زندانی گروه طالبان تاکنون از زندان‌های دولتی آزاد شده‌اند. روند رهایی این زندانیان اما هفتۀ گذشته از سوی حکومت متوقف شد. حکومت افغانستان خواهان کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان و آغاز مذاکرات مستقیم صلح است.