بدخشان

روزهای آتش‌بس و افزایش حملات تهاجمی طالبان در بدخشان

neshananews

26 May 2020

مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند که پس از اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان و حکومت افغانستان در روزهای عید، جنگ‌جویان این گروه با شکستن قواعد آتش‌بس بر دو ولسوالی این ولایت حملات تهاجمی انجام دادند.

به گفتۀ آنان در نبردهایی که میان جنگ‌جویان طالب و نیروهای امنیتی در ولسوالی راغستان و خواهان بدخشان صورت گرفته به هر دو طرف درگیر تلفات وارد شده است.

یک مقام امنیتی بدخشان که خواست نامی از او در گزارش برده نشود؛ گفت که گروه طالبان از ساعت چهار صبح روز نخست عید حملات تهاجمی‌شان را بالای پاسگاه نیروهای پولیس محلی ولسوالی راغستان آغاز کردند و این درگیری تا ساعت ده صبح همان روز ادامه داشته است.

به گفتۀ وی در این درگیری به نیروهای امنیتی کدام آسیبی نرسیده اما 4 تن از جنگ‌جویان طالب کشته و 2 تن دیگرشان زخمی شدند.

از سویی هم دفتر مطبوعاتی والی بدخشان با نشر خبرنامه‌ای گفته است  گروه طالبان برخلاف قواعد آتش‌بس از سه شب به این‌سو حملات تهاجمی‌شان را بر منطقۀ «حوض شاه» ولسوالی خواهان انجام دادند که با مقاومت شدید نیروهای امنیتی مواجه گردیده و با دادن تلفات سنگین از ساحه عقب نشینی کرده‌اند.

بر بنیاد این خبرنامه در نتیجۀ دفاع نیروهای امنیتی بیش از ۱۵ جنگ‌جوی طالب در این ولسوالی کشته و زخمی گردیدند. خبرنامه اما آمار کشته‌ها و زخمی‌ها را به گونۀ جداگانه مشخص نکرده است.

دفتر مطبوعاتی والی بدخشان گفته است که در درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی خواهان یک تن از پولیس‌های محلی نیز جان باخته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

مقام‌های محلی بدخشان با انتقاد از ادامۀ خشونت‌ها از سوی طالبان می‌گویند که این عملکرد گروه طالبان بیان‌گر عدم تعهد این گروه به روند صلح و آتش‌بس بوده و به روند صلح افغانستان را آسیب می‌رساند.

گروه طالبان و حکومت افغانستان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند که با استقبال گرم جامعۀ جهانی و مردم افغانستان مواجه شد و انتظارها بر این است که پس از روزهای عید با تمدید آتش‌بس و دستور رهایی 2 هزار زندانی طالب از سوی رییس جمهور غنی، مقدمات گفت‌وگوهای صلح میان افغانان پی‌ریزی گردد.