برنامه اصلی

شانه‌ به شانه با سرباز وطن؛ برگزاری برنامۀ فرهنگی «سرباز من، قهرمان من» در هرات

عاطفه غفوری

24 August 2020

در دو دهۀ پسین سربازان نیروهای امنیتی کشور برای مردم به نماد «عزت و وقار» بدل شده‌اند. شهروندان هیچ فرصتی را برای قدردانی از سر سپرده‌گی و جان‌فشانی‌های این نیروها از دست نمی‌دهند. اما در آستانۀ آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی، گروه‌های مردمی و دولتی برنامه‌های‌شان را برای حمایت و ستایش از این نیروها شدت بخشیده‌اند.

به همین منظور امروز (دوشنبه، سوم سنبله) بخش حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی برنامه‌یی را به منظور تشویق و تقویت روحیۀ سربازان ارتش در پایگاه ۲۰۷ ظفر هرات برگزار کرده است. حضرت وفا، مسوول برنامۀ حمایت مردمی این اداره می‌گوید که تاریخ معاصر کشور تاکنون پنج بار شکستن اردوی کشور را شاهد بوده است و این بار مردم اجازه نخواهند داد که قامت این سربازان خم شود و این تجربۀ شوم تکرار شود.

آقای وفا می‌افزاید که در حال حاضر هیچ بدیلی برای اردوی ملی وجود ندارد و در صورت نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوهای صلح، باید ساختار کنونی نیروهای امنیتی و به‌ویژه ارتش حفظ شود. او تأکید می‌کند که تحمل جنگ برای مردم افغانستان به شدت دشوار است، اما پذیرش صلحی که منجر به فراموشی دستاوردهای نیروهای ارتش کشور شود، دشوارتر خواهد بود.

برنامۀ امروز بخش حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی ترکیبی از سخنرانی مسوولان بلندپایۀ دولتی، دکلمۀ شعر، موسیقی، تیاتر و ترانه‌هایی در وصف قهرمانی‌های نیروهای امنیتی کشور بود. در همین حال، فدا محمد بلخی که بیش از یک دهه‌یی از عمرش را در صفوف نیروهای ارتش سپری کرده است، می‌گوید که حمایت مردم از نیروهای نظامی کشور نقش بارزی را در تقویت روحیۀ آنان دارد. او همچنان از مخالفان مسلح دولت می‌خواهد که با پذیرش هرچه زودتر صلح، به سال‌های جنگ و خون‌ریزی پایان دهند. این نظامی کشور تأکید می‌کند، در صورت ادامۀ جنگ، طالبان واکنش‌های جدی نیروهای امنیتی را شاهد خواهند بود؛ سخنی که فریده‌گل خیرخواه، یکی از سربازان زن در نیروهای امنیتی کشور نیز بر آن تأکید دارد.

خانم فریده‌گل می‌گوید که به عنوان یک بانوی فعال در صف نیروهای ارتش او و هم‌قطارانش نخواهند گذاشت که شهروندان کشور در برابر هجوم فاجعه‌آفرین و جنایت‌بار نیروهای مسلح مخالف دولت، خود را بدون پشتوانه احساس کنند.

برنامۀ امروز بخش حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی کشور با استقبال فرمانده پایگاه ۲۰۷ ارتش همراه شد. عبدالروف ارغندیوال می‌گوید، اگرچه نیروهای ارتش در حال حاضر در حالت دفاع فعال به سر می‌برند، اما اگر تصمیمی برای هجوم تصفیۀ سنگرهای مخالفان مسلح دولت گرفته شود، نیروهای زیر فرمانش دستاوردهای بزرگی را خواهند داشت. آقای ارغندیوال می‌افزاید که اوضاع در حوزۀ غرب کشور باوجود افزایش فعالیت مخالفان مسلح دولت، هنوزهم در کنترل است و جنگ‌جویان طالبان دستاورد چندانی ظرف این مدت نداشته‌اند. او بر ضرورت حمایت‌های بیش‌تر از سربازان ارتش برای تقویت روحیۀ آنان تأکید می‌کند.

هرچند وضعیت امنیتی در حوزۀ غرب کشور برای شمار زیادی از باشنده‌گان این حوزه رضایت‌بخش نیست، اما این که امنیت نسبی که وجود دارد نیز حاصل تلاش و فداکاری نیروهای امنیتی شمرده می‌شود و برای شهروندان کشور امر پوشیده‌یی نیست. این نیروها باوجود بازداشته شدن از انجام عملیات‌های نظامی علیه گروه‌های مخالف دولت، توانسته‌اند سنگرهای خود را حفظ کنند و به عنوان ستون پایه‌های امنیت و ثبات کشور عمل کنند.