Afghan municipality workers ride bicycles through amid dense fog in Kabul on January 5, 2016. AFP PHOTO / SHAH Marai (Photo by SHAH MARAI / AFP)

کمیسیون حقوق بشر: آلودگی هوا سلامت عمومی را با خطر روبرو کرده است

neshananews

20 December 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ سلامت عمومی به ویژه سلامت کودکان و کهن‌سالان را با خطر روبرو کرده است.

این کمیسیون امروز(یکشنبه، 30 قوس) با نشر یک اعلامیه از حکومت می‌خواهد که حق صحت شهروندان که مستلزم کنترول آلودگی هوا در شهرهای کشور است را تامین کند.

براساس اعلامیۀ این کمیسیون استفادۀ گسترده و بی‌رویه از مواد سوخت ناسالم و غیر معیاری آلودگی هوا را در شهرهای افغانستان به ویژه کابل به بلندترین سطح آن افزایش داده است. به نقل ازاین اعلامیه، آلودگی هوا سلامت عموم به ویژه صحت کودکان و کهن‌سالان را با خطر روبرو کرده است.

این کمیسیون همچنان از ادارۀ ملی محیط زیست، می‌خواهد که یک بررسی جامع را نسبت به وضعیت محیط زیست در کشور و پیامدهای تخریب محیط زیست و آلودگی هوا تهیه کرده و نتایج آن را در اختیار شهروندان قرار دهد. به باور این کمیسیون، دوام جنگ به تخریب گسترده محیط زیست منجر شده و حق برخورداری از محیط زیست سالم شهروندان را نقض کرده است.

این در حالی است که به تازه‌گی ادارۀ سنجش آلودگی هوا در ایالات متحدۀ امریکا که میزان آلودگی هوا را در سراسر جهان سنجش می‌کند، کابل را در صدر آلوده‌ترین شهر جهان قرار داده است.