نیروهای-ویژه-ارتش-1

ارتش: در جریان عملیات «شاهین 116» در فاریاب 8 روستای ولسوالی قیصار پاک‌سازی شده‌اند

مسوولان امنیتی در ولایت فاریاب می‌گویند که حدود یک ماه از آغاز عملیات مشترک ارتش با حمایت قوای هوایی کشور و نیروهای ایتلاف زیر عنوان «شاهین 116» در ولسوالی‌ قیصار این ولایت آغاز شده است. هدف از راه‌اندازی این عملیات، پاک‌سازی روستاهای ناامن این ولسوالی از وجود مخالفان مسلح دولت، تحکیم و افراز پاسگاه‌های امنیتی در مناطق آسیب‌پذیر و بازپس‌گیری مناطق از دست رفته می‌باشد. مسوولان امنیتی می‌گویند تا کنون توانسته‌اند 8 روستای ولسوالی قیصار را از حضور جنگ‌جویان گروه طالبان پاک‌سازی کنند.

محمد کریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «عملیات مشترک شاهین 116 پس از آن شروع شد که گروه طالبان خانه‌های شماری از باشنده‌گان ولسوالی قصیار را به ظن همکاری با دولت آتش زدند و در آستانۀ آغاز گفت‌وگوی‌های صلح برخی از پاسگاه‌های امنیتی را سقوط دادند.» آقای یورش می‌افزاید که در جریان این عملیات روستاهای صوفی‌قلعه، حیدری‌خانه، نندری، بندرشاخ، ینگی بالا، ینگی پایین، بلار بیک و روستای بزرگ کوهی از وجود جنگ‌جویان طالبان پاک‌سازی شده‌اند.

سخنگوی پولیس فاریاب خاطرنشان می‌سازد که «شیخ صمد» ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی‌ قیصار با ده‌ها همراه دیگرش در جریان نبرد با نیروهای امنیتی‌ کشته شده است. او اما آمار دقیق از تلفات وارد شده به گروه طالبان ارایه نمی‌کند. به گفتۀ او، نیروهای هوایی ارتش و قوای ایتلاف نیز با ضربات هوایی در قسمت پیش‌برد این عملیات نظامی با نیروهای زمینی همکاری می‌کنند.

محمد کریم یورش اضافه می‌کند که در جریان «عملیات 116» به اثر شلیک یک فرد نفوذی گروه طالبان، سه پولیس محلی کشته شده‌اند. به سخن او، در جریان یک درگیری دیگر با جنگ‌جویان این گروه، 2 نیروی امنیتی جان باخته و 7 سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

قیصار یکی از ناامن‌ترین ولسوالی‌های ولایت فاریاب است که در مسیر راه ترانزیتی فاریاب – هرات موقعیت دارد.