nds-2

بازداشت 87 قاچاق‌بر مواد مخدر در سال روان در بدخشان

پولیس بدخشان می‌گوید که در نتیجۀ بیش از 60 عملیات علیه قاچاق‌بران مواد مخدر در سال روان خورشیدی 87 مظنون را به جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت کرده‌اند و هزاران کیلوگرام مواد مخدر را کشف و ضبط نموده‌اند.

به گفتۀ مقام‌های امنیتی بدخشان، پرونده‌های شماری از این افراد در نهادهای عدلی و قضایی نهایی شده و شمار دیگری از این پرونده‌ها زیر بررسی قرار دارد.

اسدالله محمدی فرمانده پولیس بدخشان می‌گوید، در سال جاری پولیس مبارزه با مواد مخدر این ولایت 68 عملیات را بر ضد قاچاقبران مواد مخدر انجام داده است که در نتیجه موفق به کشف بیش از 8 هزار کیلوگرام مواد مخدر و بازداشت ده‌ها تن از قاچاق‌چیان گردیده است.

فرماندۀ پولیس بدخشان می‌گوید که در نتیجه افزون بر بازداشت شماری زیادی از افراد مظنون به دست داشتن در کار قاچاق مواد مخدر ده‌ها وسیلۀ نقلیه، سلاح و مهمات نیز بدست پولیس افتاده است.

آقای محمدی می‌افزاید:«28 واسطۀ نقلیه، 87 مظنون، گرفتار و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی شده‌اند. 84 سیت موبایل، 210 کیلوگرام مواد انفجاری، 10 میل سلاح مختلف النوع، 499 فیر مهمات 850 هزار افغانی پول نقد نیز ضبط شده است.»

اسد الله محمدی فرمانده پولیس بدخشان

 سیف‌الدین “سایس” مسوول نهاد‌های جامعه مدنی بدخشان با ستایش از این تلاش‌ها‎ می‌گوید هنوز هم در شماری از ولسوالی‌ها و مرکز این ولایت، قاچاق مواد مخدر جریان دارد.

وی افزود: “مسوولین باید قاچاقبرانی را که در ولسوالی‌های مرزی فعالیت دارند و خرده فروشان داخل شهر فیض آباد را شناسایی و بازداشت کنند”.

از نظر مسوولین پولیس مبارزه با موادمخدر بدخشان، قاچاق مواد مخدر هم اکنون در ولسوالی‌های زیر حاکمیت گروه طالبان صورت می‌گیرد.

به باور آگاهان ولایت بدخشان به دلیل داشتن جغرافیای پهناور، راه‌های دشوارگذر و مرز مشترک با کشورهای تاجیکستان، پاکستان و چین در محراق توجه قاچاقبران بین‌المللی قرار دارد.

غلام سخی، یک‌تن از باشندگان بدخشان هم اجرای ده‌ها عملیات در سال روان علیه مواد مخدر را نشان دهندۀ جدیت پولیس در کار مبارزه با مواد مخدر می‌داند و می‌گوید که باید پولیس به جلوگیری از خرده فروشی مواد مخدر در شهرها و محلات بیشتر توجه کند.

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که در سال روان بیش از 5 هزار هکتار زمین زیر کشت کوکنار بود اما به دلیل قطع حمایت نهادهای کمک کننده از روند تخریب کشت‌زارهای کوکنار، کشاورزان توانسته اند که تمام محصول بیش از 5 هزار هکتار زمین را جمع آوری کنند.

فعالان مدنی بدخشان می‌گویند که عدم تطبیق روند تخریب کشت‌زارهای کوکنار سبب گرم شدن بازار قاچاقبران و خرده فروشان مواد مخدر شده و بر آمار معتادان مواد مخدر در این ولایت افزوده است.

هرچند تا هنوز آمار تازه‌ای از معتادان مواد مخدر از سوی نهادهای رسمی بیرون داده نشده است اما مسوولان محلی بدخشان با استناد به سروی سال 2005 دفتر مبارزه با جرایم و موادر مخدر سازمان ملل، آمار معتادان این ولایت را تا مرز 50 هزار تن عنوان می‌کنند.

نهادهای غیر حکومتی در بدخشان اما می‌گویند که از عمر این آمار نزدیک به 15 سال می‌گذرد و به گفتۀ آنان آمار معتادان بدخشان افزایش بی پشینه داشته است.

دکتر شمس عملی شمس، مسوول دفتر بنیاد آغاخان در بدخشان که به تازگی کتابی را زیر عنوان «بدخشان در گذرگاه تاریخ دخانیات و مخدرات» نوشته است. آمار تمام معتادان بدخشان به انواع مختلف مخدرات به‌شمول نصوار و سگریت را نزدیک به 150 هزار تن خوانده است.

قابل دسترس بودن مواد مخدر از عوامل اصلی روی آوری جوانان به مواد مخدر و بی تاثیر بودن تلاش‌ها برای تداوی معتادان مواد مخدر عنوان می‌شود و مردم انتظار دارند که مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر نیز سرعت بخشیده شود.