رسول طالب

هیأت مذاکراتی دولت: طالبان به بهانه‌های غیرموجه میز مذاکره را ترک کرده‌اند

neshananews

31 January 2021

اعضای هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت می‌گویند که هیأت مذاکراتی طالبان به بهانه‌های غیرموجه و برای انحراف اذهان عامه میز مذاکره را ترک کرده‌اند.

رسول طالب، عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان امروز (یک‌شنبه، دوازدهم دلو) در یک نشست خبری در دوحه می‌گوید که از حدود دو هفته به این‌سو هیأت مذاکراتی طالبان به گفت‌وگو حاضر نشده‌اند.

آقای طالب می‌افزاید که هیأت طالبان در این مدت به هدف انحراف اذهان عامه و بهانه‌های غیرموجه میز مذاکره را ترک کرده و به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند. به گفتۀ او، هیأت طالبان در نظر دارند که طبق دیدگاه کشورهای منطقه به گفت‌وگو ادامه دهند.

رسول طالب از موضع‌گیری شیر محمد عباس استانکزی، عضو هیأت مذاکراتی طالبان در مسکو مبنی بر این که رییس‌جمهور افغانستان مانع صلح است، علاوه می‌کند که این موضع‌گیری یک اقدام بی‌دلیل و گمراه‌کننده است. آقای استانکزی ادعا کرده است که محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور مانع صلح است و هیأت مذاکراتی دولت نیز صلاحیت کافی برای تصمیم‌گیری ندارد.

این عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت اضافه می‌کند که پس از پایان وقفۀ دو هفته‌یی این گفت‌وگوها تاکنون با بُن‌بست مواجه است. او تأکید می‌کند که هیأت دولت برای برگشت هیأت طالبان انتظار خواهد کشید.

وقفۀ دو هفته‌یی در گفت‌وگوهای صلح پس از آن رونما شد که دولت جدید امریکا اعلام کرد که موافقت‌نامۀ صلح این کشور با طالبان در قطر بازنگری خواهد شد.