انتونی بلینکن

وزیر خارجۀ امریکا: تصمیم دربارۀ خروج نیروهای نظامی از افغانستان در هماهنگی با ناتو گرفته می‌شود

neshananews

29 March 2021

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید که واشنگتن هر تصمیمی در پیوند به خروج نیروهایش از افغانستان را در هماهنگی با اعضای ناتو اتخاذ خواهد کرد.

آقای بلینکن دیروز (یک‌شنبه، هشتم حمل) در گفت‌وگوی ویژه‌یی با شبکۀ تلویزیونی «سی.ان.ان» امریکا بر هماهنگی اعضای پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در حضور یا عدم حضور نیروهای این پیمان در افغانستان تأکید می‌کند.

آقای بلینکن می‌گوید که نیروهای خارجی با هماهنگی کامل اعضای ناتو تاکنون در افغانستان نگه‌داشته شده‌اند و هر تصمیمی که از سوی واشنگتن در پیوند به خروج نیروهایش از افغانستان گرفته شود، در هماهنگی با اعضای این پیمان خواهد بود.

وزیر خارجۀ امریکا خاطرنشان می‌سازد که واشنگتن در هماهنگی با ناتو هم‌اکنون سرگرم بررسی وضعیت افغانستان است و تصمیم خروج نیروهای نظامی از افغانستان نیز متناسب با وضعیت افغانستان به گونۀ مسوولانه صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که اوایل این هفته پارلمان آلمان مأموریت نظامیان این کشور در افغانستان را برای یک سال دیگری تمدید کرد. هم‌اکنون بیش از ده هزار نظامی خارجی در افغانستان حضور دارند.

مقام‌های دولت افغانستان و امریکا هشدار می‌دهند، اگر این نظامیان پیش از موقع افغانستان را ترک کنند، جنگ داخلی و رشد دوبارۀ گروه‌های تروریستی در انتظار افغانستان خواهد بود.