اعتراض دو

اختطاف، تجاوز و قتل دختر شانزده ساله؛ آیا طالبان گرگ را مجازات می‌کنند؟

محمدجان آریا

06 April 2021

شماری از باشنده‌گان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان در یک گردهمایی اعتراضی می‌گویند که قدرت‌الله گرگ، فرمانده محلی طالبان دو نیم ماه پیش یک دختر شانزده ساله را از روستای مُغل ولسوالی درزاب نخست اختطاف کرده و پس از دونیم ماه تجاوز او را به قتل رسانده است. به گفتۀ این معترضان، این فرمانده محلی طالبان تاکنون پیکر این دختر شانزده‌ ساله را به خانواده‌اش تسلیم نکرده‌اند. نزدیکان و روستاییان این قربانی شانزده ساله که در روستای جرقدوغ ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان دست به اعتراض زده‌اند، جاده‌ها را به روی موترها و عابران بسته‌اند. آنان هشدار می‌دهد تا زمانی که پیکر آی‌مامه شانزده ‌ساله را تسلیم نگیرند، مسیر ترافیک را باز نخواهند کرد.

بابه ‌دین، کاکای این دختر شانزده ‌ساله می‌گوید که قدرت‌الله گرگ، فرمانده محلی طالبان با افرادش آی‌مامه را از خانۀ پدرش به‌ زور با خود برده‌اند. او اضافه می‌کند که پدر آی‌مامه نیز شکایت‌نامه‌یی را به گروه طالبان تسلیم کرده است، اما طالبان پدر آی‌مامه را نیز زندانی کرده‌اند. به سخن بابه دین: «طالبان از ترس این که مبادا این دختر شانزده ساله صدای خود را در رسانه‌ها بُلند کند، او را کشته‌اند.» این معترض از دولت و باشنده‌گان محل تقاضا دارد که پیکر آی‌مامه را از ساحه زیر تصرف طالبان بیرون آورند و به وابسته‌گانش تسلیم کنند. کاکای این قربانی شانزده ساله اضافه می‌کند که آنان می‌خواهند جسد آی‌مامه را با احترام به خاک بسپارند. شماری از زنان جوزجانی نیز در این گردهمایی شرکت کرده‌اند.

با این‌ حال، هاشم رییس، والی جوزجان با تایید این رویداد به خبرگزاری نشانه می‌گوید که قدرت‌الله گرگ در گذشته یکی از فرماندهان گروه داعش بوده است. آقای رییس توضیح می‌دهد که قدرت‌الله گرگ پس از نابودی داعش در جوزجان به طالبان پیوست. والی جوزجان خاطرنشان می‌سازد که قدرت‌الله گرگ با زور می‌خواست با این دختر شانزده ساله ازدواج کند، اما خانوادۀ این دختر مخالفت کرده‌اند. او علاوه می‌کند که سپس قدرت‌الله گرگ بالای آی‌مامه شانزده ساله تجاوز کرده و او را نزد خود برای مدت دونیم ماه زندانی کرده است. والی جوزجان همچنان می‌گوید که طالبان تاکنون پیکر این قربانی تجاوز جنسی را به خانواده‌اش تسلیم نکرده‌اند. آقای رییس اشاره می‌کند که عملیات پاک‌سازی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به زودی راه‌اندازی می‌شود.

در همین‌حال، گروه طالبان از تطبیق عدالت در مناطق زیر حاکمیت‌شان خبر می‌دهند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که پروندۀ قدرت‌الله گرگ در پیوند به موضوع آی‌مامه زیر بررسی قرار دارد. آقای مجاهد اما در رابطه به این که آیا قدرت‌الله گرگ فرمانده محلی این گروه است و یا خیر، چیزی نمی‌گوید. او اضافه می‌کند که هرگاه دادگاه طالبان فیصله‌اش را نهایی ساخت، در این باره تصمیم گرفته خواهد شد.

طالبان در مناطق زیر حاکمیت‌شان دادگاه‌های ویژۀ خود را برگزار می‌کنند. برگزاری این دادگاه‌ها از سوی فعالان حقوق بشر و دولت افغانستان به دادگاه‌های صحرایی معروف‌اند.

ولسوالی درزاب ولایت جوزجان نزدیک به سه سال پیش به دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرد. پیش از آن، درزاب برای مدتی یکی از پایگاه‌های اصلی داعش شمرده می‌شد. این ولسوالی حدود ۷۰ کیلومتر دورتر از شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان است و در حال حاضر بخش بزرگ این ولسوالی زیر حاکمیت جنگ‌جویان طالبان قرار دارد.