بادغیس

اعتراض باشنده‌گان بادغیس به افزایش نا‌امنی‌ها؛ بحران امنیتی و اقتصادی در کمین است

عاطفه غفوری

17 August 2020

شماری از باشنده‌گان ولایت بادغیس در هرات در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها در ولایت بادغیس دست به گردهمایی زدند. آنان با تجمع در برابر ساختمان دفتر والی هرات، به آن‌چه محرومیت دوام‌دار و تبعیض حکومت در برابر باشنده‌گان بادغیس عنوان می‌کنند، اعتراض کردند.

مولوی عبدالغفور، یکی از معترضان امروز (دوشنبه، ۲۷ اسد) می‌گوید که حلقۀ محاصرۀ جنگ‌جویان طالبان بر مناطق مختلف ولایت بادغیس هر روز در حال تنگ‌ شدن است و دولت هیچ برنامه‌یی برای بازگشت امنیت به این ولایت ندارد. او که از باشنده‌گان ولسوالی ناامن قادس است، می‌افزاید که تسلط دولت در ولسوالی آنان تنها به چند روستای مرکزی محدود می‌شود که هر شب هجوم طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی آرامش مردم این ولسوالی را برهم می‌زند.

همزمان با او، عبدالعزیز شیخ‌الاسلامی از فعالان مدنی ولایت بادغیس که در روزهای پسین مجبور شده است ولایت بادغیس را ترک کند، می‌گوید که ناامنی‌های اخیر در بادغیس دست‌کم پنج هزار خانواده را به ولایت‌های همجوار؛ به ویژه به ولایت هرات آواره کرده است. آقای عبدالعزیز همچنان از مشکلات شدید اقتصادی مردم بادغیس، قطع دوام‌دار برق و توقف فعالیت شبکه‌های مخابراتی به عنوان چالش‌های جدید مردم این ولایت یاد می‌کند.

معترضان هشدار می‌دهند که بی‌توجهی کامل حکومت مرکزی نسبت به ولایت بادغیس، منجر به خلق بحران‌های اقتصادی و ناامنی‌های گسترده در این ولایت شده است.

از سوی دیگر، فیض‌محمد میرزاده، سرپرست ولایت بادغیس در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که چالش‌های امنیتی منحصر به ولایت بادغیس نیست و باشنده‌گان حوزۀ غرب کشور در روزهای اخیر با ناامنی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. او اما تأکید می‌کند که تاکنون جنگ‌جویان طالبان موفق نشده‌اند که مناطق زیر حاکمیت دولت را به تصرف خود درآورند. آقای میرزاده می‌افزاید که جریان برق در ولایت بادغیس پس از پا درمیانی بزرگان دوباره وصل شده است و آنان در صدد حل چالش‌های اقتصادی موجود در این ولایت هستند.

این در حالی است که در هفتۀ گذشته جریان برق وارداتی ترکمنستان به ولایت بادغیس برای چند روز پیاپی از سوی طالبان قطع شد و این گروه بر فعالیت شبکه‌های مخابراتی نیز دست‌کم برای سه روز متواتر محدویت شدید وضع کردند. مسوولان محلی ولایت بادغیس اما دیروز خبر دادند که جریان برق وارداتی به این ولایت دوباره وصل شده است و شبکه‌های مخابراتی نیز فعالیت‌شان را از سر گرفته‌اند.