حاصلات گندم

افزایش ۲۰درصدی حاصلات گندم در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

03 August 2020

مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری در ولایت جوزجان می‌گویند که در سال روان حاصلات گندم در این ولایت نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش یافته است. به گفتۀ آنان، باران‌های به موقع و اقلیم مساعد از دلایل اصلی افزایش حاصلات گندم می‌باشد.

اسدالله ستیغ، آمر امور کشاورزی در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «در سال گذشته ۹۰هزار هکتار زمین آبی و للمی در ولایت جوزجان گندم کشت شده بود و در سال جاری کشاورزان ۱۱۰ هزار هکتار زمین را گندم کشت کرده‌اند.» او می‌افزاید که همکاری‌ و آموزش ریاست زارعت، آبیاری و مالداری با کشاورزان سبب شده است که حاصلات گندم در این ولایت نسبت به سال گذشته بیش‌تر شود. به گفتۀ آقای ستیغ، ریاست زراعت در ولایت جوزجان آماده است تا در بخش‌های آموزش و مشورت‌دهی با کشاورزان همکاری کند.

حمیدالله یک‌تن از کشاورزان در ولایت جوزجان می‌گوید که امسال ده سیر گندم کشت کرده است و صد سیر حاصل برداشته است. به گفتۀ او، امسال حاصلات گندم نسبت به سال گذشته دو برابر بوده است. همچنان رحمت‌الله کشاورز دیگری است که می‌گوید، دهقانان ولایت جوزجان با کمبود آب مواجه‌اند. او از حکومت محلی می‌خواهد که هر چه زودتر مشکل نبود آب را برطرف کند. آقای رحمت‌الله می‌افزاید که کشاورزان در ولایت جوزجان منتظر باران‌های موسمی هستند تا کشاورزی کنند. هرچند حکومت محلی جوزجان بارها تلاش کرده است تا مشکل نبود آب کشاورزی را برطرف کند، اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجۀ مثبت نداشته است.

این در حالی‌ است که  مسوولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان می‌گویند که آنان در آغاز سال روان خورشیدی  برای ۶ هزار کشاورز تخم‌های اصلاح شده توزیع کرده‌اند.