مسابقه دوش کودکان

برگزاری مسابقۀ دَوِش کودکان برای صلح در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

13 August 2020

مرکز آموزشی «لینکلن» مسابقۀ دَوِش کودکان را زیر شعار «دَوِش کودکان برای صلح» در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان برگزار کرده است. مسوولان مرکز آموزشی لینکلن می‌گویند که هدف آنان از برگزاری این مسابقه، پیام‌رسانی صلح برای مخالفان مسلح دولت به ویژه گروه طالبان می‌باشد.

عتیق‌الله یولچی، مسوول مرکز آموزشی لینکلن در ولایت جوزجان امروز (پنج‌شبنه، ۲۳ اسد) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «ورزش نماد صحت‌مندی و صلح است و امروز کودکان جوزجان می‌خواهند با ریختن عرق در ورزش، پیام صلح‌خواهی را به مخالفان مسلح دولت برسانند.» به باور آقای یولچی، آیندۀ کشور به نسل امروز و به کودکان این سرزمین تعلق دارد. او اضافه می‌کند که کودکان نیز حق دارند تا دیدگاه‌شان را با مخالفان مسلح دولت در میان بگذارند.

آقای یولچی خاطرنشان می‌سازد که در این برنامه، تنها کودکان زیر دوازده سال شرکت کرده‌اند و تعداد آنان به ۲۰ تن می‌رسد. آقای یولچی علاوه می‌کند که کودکان به راحتی در ورزش بُرد و باخت یک دیگر را می‌پذیرند و باید مخالفان مسلح دولت نیز مبارزه را از کودکان یاد بگیرند.

در همین‌حال، احمد سمیر، یکی از کودکانی که در برنامۀ دَوِش برای صلح شرکت کرده است، می‌گوید که او به خاطر برقراری صلح دَوِش می‌کند و پیام صلح‌خواهی و وطن‌دوستی خود را از طریق ورزش به گروه طالبان می‌رساند. احمد سمیر اضافه می‌کند که از طالبان می‌خواهد که با بزرگان کشور روی یک میز به خاطر گفت‌وگوی صلح بنشینند تا آیندۀ کودکان افغانستان در صلح و امنیت به خوبی رقم بخورد.

در این مسابقۀ دَوِش سه کودک پیشتازی که به ترتیب مقام نخست، دوم و سوم را از آن خود کردند و دو ورزشکار دیگر از سوی مرکز آموزشی لینکلن تقدیر شدند.

مسابقۀ دَوِش کودکان برای صلح از سوی مرکز آموزشی لینکلن در شهر شبرغان در حالی برگزار می‌شود که نخستین دور گفت‌وگوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان به زودی آغاز خواهد شد.