ولسوالی کوهستان

تنها دو روستای ولسوالی کوهستان فاریاب در اختیار دولت است

منابع آگاه در ولایت فاریاب می‌گویند که از میان ۱۳۶ روستای ولسوالی کوهستان، تنها دو روستای آن در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد. به گفتۀ این منبع، در چند سال پسین روستاهای این ولسوالی پی‌هم به نفع طالبان سقوط کرده است.

در تازه‌ترین نبرد شب گذشته (سه‌شنبه، 31 سرطان) میان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای امنیتی دو روستای ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب به دست طالبان سقوط کرده است. این منبع آگاه و معتبر که نخواست نامی از او در این گزارش گرفته شود، به خبرگزاری نشانه می‌گوید که از این پیش تنها چهار روستای این ولسوالی در تصرف نیروهای امنیتی قرار داشت، اما اکنون تنها دو روستای این ولسوالی در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد.

این منبع می‌افزاید که نیروهای امنیتی در یک حرکت تکتیکی به منطقۀ موسوم به «قلعۀ مقاومت» عقب‌نشینی کرده‌اند. به گفتۀ او حدود دو سال پیش ساختمان مقام ولسوالی و تعمیر فرماندهی پولیس ولسوالی کوهستان در یک درگیری مسلحانه با جنگ‌جویان طالبان آتش گرفت و از بین رفت. این منبع خاطرنشان می‌سازد که فرماندهی پولیس ولسوالی کوهستان پس از این رویداد به روستای «قلعۀ مقاومت» منتقل شد؛ جایی که همین اکنون نیروهای امنیتی در آن عقب‌نشینی کرده‌اند.

ولسوالی کوهستان از شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در مسیر دشوارگذری قرار گرفته است. راه‌های مواصلاتی به این ولسوالی نیز در کنترل گروه طالبان قرار دارد. این منبع آگاه از وضعیت جنگی در کوهستان، می‌گوید که از یک هفته به این‌سو درگیری میان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای امنیتی جریان داشته است. او علاوه می‌کند که در نبرد شب گذشته هژده جنگ‌جوی طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

این در حالی ا‌ست که محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور نیز گفته است که در درگیری شب گذشته در ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب چهارده جنگ‌جوی طالبان کشته شده و چهار تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. هرچند ادعاهای وجود دارد که این ولسوالی به گونۀ کامل به دست طالبان سقوط کرده است، اما آقای رضایی ادعای سقوط مکمل ولسوالی درزاب را رد می‌کند و می‌افزاید که خبر سقوط ولسوالی کوهستان به دست طالبان حقیقت ندارد.