3ویلچر

توزیع ویلچر برای ۵۶ معلول در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

22 August 2020

موسسۀ خدماتی و انکشافی «قویاش» با همکاری مالی شهروندان ترکیه برای ۵۶ معلولی که شامل زنان، مردان و کودکان می‌باشند در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان ویلچر کمک کرد. مسوولان این موسسه می‌گویند که این نخستین‌ باری است که در شهر شبرغان برای معلولان نیازمند و جنگ‌زده‌ ویلچرهای مدرن توزیع می‌شود.

نورمحمد قویاش، مسوول موسسۀ خدماتی و انکشافی قویاش امروز (شنبه، اول سنبله) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که روند توزیع ویلچرهای مدرن برای معلولانی که اعضای بدن به ویژه پاهای‌شان را بر اثر جنگ و انفجار ماین‌ها از دست داده‌اند، همچنان ادامه خواهد داشت. به گفتۀ آقای قویاش، پول خرید ویلچرها از سوی شهروندان کشور ترکیه فراهم شده است و روند توزیع آن را موسسۀ خدماتی و انکشافی قویاش بر عهده گرفته است.

آقای قویاش می‌افزاید که در دو دهۀ جنگ میزان معلولیت در کشور بالا رفته است و موسسۀ قویاش تلاش دارد با دریافت کمک از  شهروندان کشور ترکیه برای شمار زیادی از معلولان ویلچر و دیگر لوازم مورد نیاز را فراهم کند.

در همین حال، حمیدالله، نوجوانی است که چهار سال پیش همراه با برادر و دوستانش در هنگام چراندن مواشی، قربانی مواد منفجره شده است. او برادر و دو پای خود را از دست داده است. حمیدالله می‌گوید: «چهار نفر مصروف چراندن گوسفندان بودیم که متوجه یک آهن‌پاره شدیم و بعد آن را از جایش بُلند کردیم که انفجار کرد.» به گفتۀ حمیدالله، دو دوست دیگرش نیز پاهای‌شان را از دست داده‌اند. حمیدالله حالا صنف هشتم مکتب است. او اضافه می‌کند که با ویلچر تازه‌اش به راحتی می‌تواند به مکتب برود.

همچنان ذین‌الدین، معلول دیگری است که هشت سال پیش زمانی که در ولایت هلمند در ارتش خدمت می‌کرد، قربانی انفجار ماین شده و دو پایش را از دست داده است. ذین‌الدین می‌گوید، با وجودی که معلول است، اما تلاش می‌کند کارهای ضروری‌اش را خودش انجام دهد. به سخن او، کمک و توزیع ویلچرهای جدید با امکانات تازه، کمک زیادی برای معلولان می‌کند. او علاوه می‌کند که حالا راحت می‌تواند بالای ویلچر گشت‌وگذار کند.

پنجاه و شش معلول در حالی ویلچرهای تازه را به دست آورده‌اند که صدها معلول دیگر در ولایت جوزجان از داشتن ویلچرهای مدرن محروم هستند. آمارهای آمریت شهدا و معلولین در ولایت جوزجان نشان می‌دهد که نزدیک به پنج هزار معلول در این ولایت ثبت این اداره می‌باشند.