دانشگاه بدخشان

توسعۀ همکاری‌های اکادمیک؛ دانشگاه بدخشان با دانشگاه کردستان ایران تفاهم‌نامه امضا کرد

دانشگاه بدخشان به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه آسیای مرکزی و دانشگاه ملی تاجیکستان این بار به هدف توسعۀ همکاری‌های علمی و اکادمیک تفاهم‌نامۀ همکاری را با دانشگاه کردستان ایران امضا کرده است.

هیأت رهبری دانشگاه بدخشان دو روز پیش (یک‌شنبه، دوازدهم دلو) طی نشستی که به گونۀ آنلاین برگزار شده بود با هیأت رهبری دانشگاه کردستان ایران تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کرد. با امضای این موافقت‌نامه مسوولان دانشگاه کردستان ایران تعهد سپرده‌اند که فرصت‌ها و زمینه‌های ادامۀ آموزش‌های عالی را به دانش‌جویان و آموزگاران دانشگاه بدخشان در دانشگاه کردستان ایران فراهم خواهند ساخت.

محمد قاسم آریا، رییس دانشگاه بدخشان با اظهار امیدواری از توسعۀ همکاری‌های دانشگاه بدخشان با دانشگاه‌های بیرونی می‌گوید که توسعۀ این همکاری‌ها افزون بر ایجاد فرصت‌های آموزشی جهت ارتقای ظرفیت علمی استادان و دانش‌جویان در زمینۀ کسب تجارب از دانشگاه‌های بیرونی به هدف بهبود کیفیت نظام آموزشی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. به گفتۀ او، بر بنیاد تفاهم‌نامه‌یی که با دانشگاه کردستان ایران امضا شده، قرار است این دانشگاه همه‌ساله برای شماری از متقاضیان ادامۀ آموزش‌های عالی دانشگاه بدخشان در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری زمینۀ ادامۀ آموزش‌های عالی را فراهم بسازد.

 در این نشست دکتر صادقی، رییس دانشگاه کردستان ایران گفته است که انتظار دارد امضای این تفاهم‌نامه بتواند در ایجاد مناسبات و روابط علمی میان دو دانشگاه موجب خیر و برکت برای هر دو کشور و هر دو دانشگاه شود.

از سوی هم، صلاح‌الدین قاری‌زاده، مسوول بخش نشرات دانشگاه بدخشان می‌گوید که نشر مقاله‌های علمی در مجله‌ها و ژورنال‌های بین‌المللی جهت ترفیع رتبۀ علمی استادان از مهم‌ترین موضوع‌های مورد توجه هیأت رهبری دانشگاه بدخشان است و این دانشگاه کارهایی را در این زمینه انجام داده و همچنان در صدد راه‌اندازی برنامه‌های دیگری است. به گفتۀ او، یکی دیگر از موضوع‌های مندرج در تفاهم‌نامۀ همکاری با دانشگاه کردستان ایران، نشر مقاله‌های علمی استادان این دانشگاه در مجله‌های علمی و ژورنال‌های مربوط به این دانشگاه در کشور ایران است.

مسوولان دانشگاه بدخشان می‌گویند که از چند سال به این‌سو در پی فراهم شدن فرصت‌های ادامۀ آموزش‌های عالی شمار زیادی از کادر علمی این دانشگاه تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای مختلف بوده‌اند. به گفتۀ آنان، در پی توسعۀ همکاری دانشگاه بدخشان با دانشگاه‌های بیرونی و فراهم شدن فرصت‌های ادامۀ آموزش‌های عالی برای کادر علمی این نهاد وضعیت آموزشی بهبود قابل ملاحظه‌یی یافته است.

دانشگاه بدخشان یکی از دانشگاه‌های جوان کشور است که در سال ۱۳۷۷ خورشیدی به فرمان برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهوری وقت تأسیس شد. این دانشگاه هم‌اکنون دارای ۹ دانشکده، ۲۸ رشتۀ علمی، ۱۴۰ تن کادر علمی، ۶۵ کارمند اداری و بیش از شش هزار دانش‌جو می‌باشد.

مسوولان دانشگاه بدخشان می‌گویند که این دانشگاه با توجه به امکانات، ظرفیت و زیرساخت‌های اساسی که طی سال‌های پسین به آن دست یافته توانسته میزان جذب دانش‌جویان را بالا ببرد و همه‌ساله صدها دانش‌جو از ولایت‌های مختلف کشور از طریق آزمون ورودی کانکور به این دانشگاه راه پیدا می‌کنند.