بدخشان

رکود صنعت گردش‌گری در پی شیوع ویروس کرونا در بدخشان

مسوولان ریاست فرهنگ در ولایت بدخشان می‌گویند که در پی شیوع ویروس کرونا و عدم بازدید گردش‌گران خارجی از این ولایت، صنعت گردش‌گری با رکود مواجه شده است و فعالیت‌ همۀ بخش‌های گردش‌گری در بدخشان متوقف شده است. به گفتۀ آنان، در سال گذشته میزان بازدید گردش‌گران خارجی از جاذبه‌های طبیعی در مقایسه به سال‌های پیشین افزایش چند برابری داشت و سود زیادی به باشنده‌گان محل رسیده بود، اما در سال جاری به دلیل قطع فعالیت نهادهای گردش‌گری و عدم بازدید گردش‌گران خارجی، درآمدهای مردم محل از این منبع به صفر رسیده است.

صدیقی لعل‌زاد، آمر گردش‌گری در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان می‌گوید که بسته شدن مرز تاجیکستان در پی شیوع ویروس کرونا و موجودیت ناامنی‌ها در راه‌های منتهی به مناطق گردش‌گری این ولایت سبب شده است تا گردش‌گران خارجی نتوانند در سال روان از جغرافیای این ولایت بازدید کنند.

به گفتۀ لعل‌زاد، بخش بزرگی از نیازمندی‌های باشنده‌گان مناطق دارای جاذبه‌های طبیعی در بدخشان از صنعت گردش‌گری تأمین می‌شد، اما در پی رکود این صنعت به دلیل گسترش ویروس کرونا آنان امسال این منبع مهم عایداتی‌شان را از دست داده‌اند. به سخن او، شمار زیادی از راهنماها، مالکان هوتل‌ها و بخش ترانسپورتی در سال روان در پی گسترش ویروس کرونا شغل‌های‌شان را از دست داده‌اند و نیازمند همکاری دولت هستند تا بتوانند در آینده در توسعۀ صنعت گردش‌گری فعالیت‌های بیش‌تری داشته باشند.

آمر گردش‌گری در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان می‌افزاید که در سال گذشته بدخشان میزبان نزدیک به 500 گردش‌گر خارجی و 45 هزار گردش‌گر داخلی بوده است که میانگین درآمد باشنده‌گان محل از این صنعت در سال گذشته نزدیک به 500 هزار دالر امریکایی رسیده بود.

در همین حال، فعالان مدنی و آگاهان امور اقتصادی در ولایت بدخشان به این باورند که حتا پیش از شیوع ویروس کرونا نیز صعنت گردش‌گری در این ولایت آن چنانی که لازم بود از رونق خوبی برخوردار نبوده و تقویت این صنعت نیازمند استفاده از میکانیزم‌ها و کارشیوه‌هایی است که به آن کم‌تر توجه شده است.

جواد میریان، یکی از فعالان مدنی در بدخشان می‌گوید که تأمین امنیت، تهیه و عملی‌سازی راه‌کارهای مدیریتی، رعایت معیارهای جهانی گردش‌گری، اعمار و اسفالت راه‌های مواصلاتی، اعمار هوتل‌ها و مهمان‌خانه‌های معیاری، معرفی و سرمایه‌گذاری روی جاذبه‌های گردش‌گری از عمده‌ترین مواردی اند که در توسعۀ صنعت گردش‌گری موثر واقع می‌شوند.

به گفتۀ آقای میریان، شمار زیادی از گردش‌گران خارجی به دلیل افزایش تهدیدهای امنیتی نمی‌توانند از خاک افغانستان به مناطق توریستی این ولایت سفر کنند و ترجیح می‌دهند که برای بازدید از جاذبه‌های گردش‌گری این ولایت از طریق تاجیکستان وارد بدخشان شوند. او می‌افزاید که بخش بزرگ مصارف گردش‌گران خارجی که از بدخشان بازدید می‌کنند در کشور تاجیکستان به مصرف می‌رسد.

این فعال مدنی می‌گوید که صعنت توریسم یکی از صنعت‌های پر درآمد جهانی است و در صورت توجه روی توسعۀ آن، این صنعت می‌تواند به یکی از منابع بزرگ درآمدزا جهت تقویت اقتصاد محلی و به تبع آن اقتصاد ملی تبدیل شود.

همچنان نعمت‌الله احمدی، فعال رسانه‌یی در بدخشان می‌گوید که حتا اگر تهدید کرونا برطرف شود این صنعت در افغانستان به مانند کشورهای دیگر جهان رونق نخواهد داشت. به سخن او، کشورهای دیگر از صنعت گردش‌گری به عنوان یکی از منابع درآمدزا استفاده می‌کنند، اما به این صنعت در افغانستان توجه صورت نمی‌گیرد.

آقای احمدی می‌افزاید تا زمانی که تهدید ناامنی‌ در کشور به گونۀ کامل برطرف نشود و نهادهای مسوول در امر برنامه‌ریزی و عملی‌سازی برنامه‌های مدیریتی منظم جهت توسعۀ این صنعت توجه نکنند، انتظار اثرگذار بودن درآمد ناشی از صنعت گردش‌گری در توسعۀ اقتصادی کشور کم‌تر خواهد بود. این فعال رسانه‌یی در بدخشان خاطرنشان می‌سازد که تنها جاذبه‌های طبیعی، آثار، موزه‌ها و بناهای تاریخی برای تقویت صنعت گردش‌گری بسنده نیست؛ بلکه حکومت باید به طرح، تزیین و بازسازی مناطق توریستی این ولایت بپردازد.

فعالان مدنی در ولایت بدخشان از نهادهای کمک‌کننده و دولت می‌خواهند که به وضعیت افرادی که از رکود صنعت گردش‌گری زیان‌مند شده‌اند، توجه کنند.

با این حال، مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ در ولایت بدخشان می‌گویند که آنان برنامه‌ها و راهکارهای مدیریتی توسعۀ صنعت گردش‌گری را در دستور کار دارند و همزمان با برطرف شدن تهدید ویروس کرونا در کشور و عملی‌سازی برنامه‌ها و راه‌کارهای مدیریتی، این صنعت در بدخشان رشد چشم‌گیری پیدا خواهد کرد. صدیقی لعل‌زاد، آمر گردش‌گری در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان می‌گوید که این اداره به منظور معرفی جاذبه‌های گردش‌گری و دریافت دیدگاه‌ها جهت توسعۀ این صنعت نخستین مجلۀ تخصصی گردش‌گری را ایجاد کرده است که در سطح افغانستان – به باور او – بی‌نظیر است.

آقای لعل‌زاد می‌گوید که افزون بر مجلۀ تخصصی، شماری از هوتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها و خدمات ترانسپورتی از سوی بنیاد «آقاخان» در بدخشان جهت جلب توجه و عرضۀ خدمات توریستی در چندین نقطۀ گردش‌گری این ولایت فراهم شده است و شماری از راه‌نماهای محلی نیز از سوی آنان آموزش داده شده‌اند. آمر ادارۀ گردش‌گری در ولایت بدخشان اطمینان می‌دهد که با برداشتن محدودیت‌های رفت‌وآمد و محدودیت‌های مرزی، صنعت گردش‌گری در این ولایت شاهد تغییرات چشم‌گیری خواهد بود.

این همه در حالی است که موقعیت جفرافیایی و منحصر به فرد بدخشان سبب شده است که این ولایت در محراق توجه جهان‌گردان و گردش‌گران داخلی و خارجی قرار بگیرد. افزایش ناامنی‌ها اما از عمده‌ترین موانع فرا راه صنعت گردش‌گری در این ولایت به شمار می‌رود.