تخم گندم اصلاح شده

ریاست زراعت در فاریاب برای هشت هزار کشاورز تخم اصلاح شدۀ گندم توزیع کرد

محمدجان آریا

14 November 2020

ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت فاریاب برای بیش از هشت هزار کشاورز در شهر میمنه، مرکز این ولایت تخم اصلاح شدۀ گندم توزیع کرد. این بار برخلاف معمول، کشاورزان مکلف بر پرداخت حدود شصت درصد هزینۀ تخم‌های اصلاح شدۀ گندم شدند.

عبدالکبیر فرزام، رییس ادارۀ زراعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت فاریاب امروز (شنبه، ۲۴ عقرب) به خبرگزاری نشانه می‌گوید که ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری روند توزیع تخم‌های اصلاح‌شدۀ گندم را برای همۀ کشاورزان در ولایت فاریاب آغاز کرده است. به گفتۀ او، قرار است در جریان این برنامه ۴۰۸ متریک تُن تخم اصلاح‌شدۀ گندم برای ۸ هزار و ۱۶۰ کشاورز در سرتاسر ولایت فاریاب توزیع شود.

رییس ادارۀ زراعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت فاریاب می‌افزاید که از ده سال به این‌سو روند توزیع تخم‌های اصلاح شده برای کشاورزان ادامه دارد. او علاوه می‌کند که با گذشت هر سال، حاصل گندم در ولایت فاریاب افزایش می‌یابد. رییس ادارۀ زراعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت فاریاب همچنان خاطرنشان می‌سازد که کشاورزان امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر به تخم‌های اصلاح شدۀ علاقه پیدا کرده‌اند.

این تخم‌های اصلاح شدۀ گندم به گونۀ رایگان توزیع نمی‌شود؛ بلکه هر بوری حاوی ۵ کیلوگرام گندم در بدل ۸۸۸ افغانی به کشاورزان فروخته می‌شود.

این در حالی است که در سال‌های گذشته تخم اصلاح شدۀ گندم برای کشاورزان به گونۀ رایگان توزیع می‌شد. امسال اما مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری در فاریاب می‌گویند که ۶۰ درصد پول تخم‌های اصلاح شدۀ گندم از نزد کشاورزان گرفته می‌شود. با این حال، هر کیلو گندم اصلاح شدۀ حدود 177 افغانی بالای کشاورزان به فروش می‌رسد.

در حال حاضر ولایت فاریاب در شمال کشور نسبت داشتن زمین‌های حاصل‌خیز به عنوان یکی از ولایت‌های صادرکنندۀ گندم تبدیل شده است. همه ساله در فاریاب حدود 470 هزار هکتار زمین للمی زیر کشت گندم و دیگر محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد.