ذخیره گاه پیاز

ساختمان ۲۰ ذخیره‌گاه پیاز در ولایت سرپل به بهره‌برداری سپرده شد

محمدجان آریا

08 November 2020

مسوولان ریاست زارعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت سرپل می‌گویند که بیست ذخیره‌گاه پیاز در ولسوالی صیاد این ولایت به بهره‌برداری سپرده شده است.

محمد سلیم رنجبر، رییس اداره زارعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت سرپل امروز (یک‌شنبه، هژدهم عقرب) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که هر ذخیره‌گاه ظرفیت نگه‌داری پانزده تُن پیاز را دارد. به گفتۀ آقای رنجبر، هر ذخیره‌گاه پیاز حدود ۴۹۰ هزار افغانی هزینه برداشته است. او می‌افزاید که قرار است ۱۵۰ ذخیره‌گاه پیاز در ولایت سرپل به کشاورزان ساخته شود.

هزینۀ ساخت این ذخیره‌گاه‌های پیاز از سوی دولت پرداخته می‌شود و این انبارها از سوی شوراهای انکشافی روستاها ساخته و به بهره‌برداری سپرده می‌شوند. رییس اداره زارعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت سرپل خاطرنشان می‌سازد که در سال روان خورشیدی برداشت محصولات پیاز در ولایت سرپل نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

آقای رنجبر اضافه می‌کند که قرار است تا پایان فصلِ برداشت پیاز حدود یک‌صدهزار متریک تُن پیاز در این ولایت برداشت خواهد شد. او تأکید می‌کند که در سال روان بهای هر سیر پیاز در ولایت سرپل به ۸۰ افغانی رسیده است. در حالی ‌که در سال‌های گذشته در چنین فصل بهای یک سیر پیاز کم‌تر از ۵۰ افغانی بود.

آقای رنجبر بیان می‌کند که برخی از بازرگانان هندی نیز به خاطر خرید پیاز به ولایت سرپل آمده‌اند و بر چگونه‌گی بهای آن با انجمن فروشنده‌گان پیاز در حال چانه‌زنی هستند. به باور او، ساخت ذخیره‌گاه‌ها مهم‌ترین عامل پیش‌رفت در کِشت پیاز در ولایت سرپل دانسته می‌شود. رییس ادارۀ زراعت در ولایت سرپل تشریح می‌کند که دیگر محصولات پیاز کشاورزان این ولایت به زودی فاسد نخواهد شد و کشاورزان می‌توانند محصولات‌شان را در ذخیره‌گاه‌های تازه تأسیس شده انبار کنند.

این در حالی است که همه ساله حدود 5هزار و 500 جریب زمین در ولایت سرپل پیاز کِشت می‌شود و بالاتر از یک‌هزار کشاورز نیز مصروف کِشت و فروش پیاز می‌باشند. کشاورزان این ولایت امیدوارند با ساخت این ذخیره‌گاه‌ها،عوایدشان از فروش پیاز افزایش یابد.

ساخت ذخیره‌گاه‌های پیاز، مشوره‌های تخنیکی برای کشاورزان، توزیع داروهای گیاهی و ایجاد انجمن سبزی‌کاران از جمله‌ کارهایی است که مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری ولایت سرپل انجام داده‌اند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته شماری از کشاورزان از نبود ذخیره‌گاه‌های پیاز و سردخانه‌ها شکایت داشتند. آنان از ارگان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط به فعالیت‌های کشاورزی می‌خواستند که سردخانه‌ها و جای مناسبی برای ‌نگه‌داری محصولات‌شان فراهم کنند.

با این حال، غلام سخی یکی از کشاورزان ولایت سرپل با ابراز خرسندی می‌گوید که ساخت ذخیره‌گاه‌ها جزو از آرزوی او و کشاورزان دیگر در منطقه بوده است. به سخن آقای غلام سخی، حالا دیگر آنان با خیال راحت می‌توانند زمین‌های بیش‌تری را پیاز کِشت کنند. سرپل نسبت داشتن آب و هوای خوب، یکی از مساعد‌ترین ولایت‌های کشور برای کشاورزی دانسته می‌شود. کشاورزان این ولایت افزون بر پیاز، کچالو، سیب، انگور و پخته نیز کِشت می‌کنند.