خط ریل

فاز اول پروژۀ خط آهن در فاریاب رو به تکمیل شدن است

neshananews

16 July 2020

مسوولان ادارۀ خط آهن در ولایت فاریاب می‌گویند که کار ساخت فاز اول خط آهن در این ولایت به زودی تکمیل خواهد شد. این خط آهن بندر آقینه را از طریق ریل به ولایت بلخ وصل می‌سازد و کالاهای بازرگانی وارداتی کشور ترکمنستان را از بندر آقینه به شمال کشور انتقال می‌دهد. پروژۀ ساخت این 30 کیلومتر خط آهن 30 میلیون دالر درنظر گرفته شده است.

انجنیر ملک، رییس ادارۀ خط آهن در ولایت فاریاب به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «کار فاز نخست خط آهن در ولسوالی خان‌چهار باغ نزدیک به دو سال پیش آغاز شد و قرار است به زودی تکمیل شود.» آقای ملک می‌افزاید که کار ساخت این خط آهن در مسیر آقینه – اندخوی سبب شده است که عده‌یی از باشنده‌گان محل شامل کار شوند. دولت ترکمنستان قبلاً کار ساخت خط ‌آهن به فاصله ده کیلومتر را در مرز این کشور با افغانستان تکمیل کرده است.

آقای ملک خاطرنشان می‌سازد که پس از تکمیل شدن کار این خط آهن دو ایستگاه بزرگ همراه با امکانات رفاهی لازم در مسیر خط آهن ساخته می‌شود. قرار است فاز دوم این خط آهن که فاصلۀ آن ده کیلومتر درنظر گرفته شده است، به زودی آغاز شود. رییس ادارۀ خط آهن در ولایت فاریاب باور دارد که این پروژۀ ملی می‌تواند به عنوان شاهرگ اقتصادی افغانستان عمل کند و زمینۀ اشتغال‌زایی را برای باشنده‌گان ولسوالی‌های چهارگانۀ اندخوی فراهم سازد. به گفتۀ او، ولسوالی‌های اندخوی و خان‌چهار باغ اکنون به مناطق بازرگانی بدل شده‌اند و با ساخت و تکمیل شدن هر دو فاز پروژۀ خط آهن، وضعیت اقتصادی مردم نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

مسوولان ادارۀ خط آهن در ولایت فاریاب می‌گویند که در حال حاضر بیش از پنجاه درصد کارگران این پروژه باشنده‌گان محلی هستند و شماری از کارمندان این اداره از ولایت‌های دیگر کشور استخدام شده‌اند.

در همین حال، دُرتاج خالقی، ولسوال خان‌چهار باغ ولایت فاریاب می‌گوید: «ساخت خط آهن یکی از آرزوهای دیرینۀ باشنده‌گان محل است.» او می‌افزاید که ادارۀ ولسوالی خان‌چهارباغ در قسمت انجام کار ساخت خط آهن با قوت تمام با ادارۀ خط آهن در حال همکاری است.