شفاخانه کرونا هرات

قربانیان کرونا در هرات از مرز 200 نفر گذشت؛ باشنده‌گان این شهر با مرگ‌های ناشی از کرونا عادت کرده‌اند

عاطفه غفوری

13 August 2020

پس از موج اول ویروس کرونا و کاهش آمار مبتلایان به این ویروس در هرات، محدودیت‌های وضع‌شده بر فعالیت شماری از اصناف در این شهر به تدریج برداشته شد. همزمان با برداشتن این محدودیت‌ها، مسوولان محلی به ویژه والی هرات اعلام کرد که مردم باید به زند‌ه‌گی همراه با کرونا عادت کنند. اما آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در روزهای پسین نشان می‌دهد که باشنده‌گان هرات حتا با مرگ همراه با کرونا نیز عادت کرده‌اند.

کاهش موقت آمار مبتلایان این ویروس در هرات پیش از عید قربان سبب شد که باشنده‌گان هرات با خیال راحت، رعایت موارد ایمنی را کنار بگذارند و به زنده‌گی عادی همانند پیش از شیوع کرونا باز گردند. مهمانی‌ها، عروسی‌ها، گشت‌و‌گذارها و دورهمی‌ها در هرات از سر گرفته شد. پوشیدن پوزبند (ماسک) و حفظ فاصلۀ اجتماعی نیز کم‌رنگ‌تر شد. تا جایی که در روزهای عید قربان باشنده‌گان این ولایت بی‌خیال کرونا شدند و رسوم عید را همانند دورۀ پیش از کرونا به جا آوردند.

هرات نخستین شهر مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناخته می‌شود. نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در این شهر در پنجم ماه حوت پارسال ثبت شد. اکنون شرایط در این شهر طوری است که مردم با وجود افزایش دوبارۀ مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس، خیال بازگشت به گذشته و رعایت نکردن موارد بهداشتی را در سر دارند.

ریاست صحت عامۀ هرات امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ اسد) اعلام کرده است که در یک هفتۀ پسین نزدیک به ۴۰ باشندۀ این ولایت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند. در کنار این، شمار رویدادهای مشکوک به کرونا در هرات روزانه حدود ۵۰۰ نفر اعلان می‌شود. محمدرفیق شیرزی، سخنگوی این ریاست تأکید می‌کند که بی‌پروایی مردم، آمار فوتی‌ را نیز به ۲۱۲ مورد افزایش داده است. آقای شیرزی همچنان از مرگ ۸۵ بیمار دیگر در ولایت هرات خبر می‌دهد که پیش از مشخص شدن نتیجۀ صحی، درگذشته‌اند. قرار است نتایج آزمایش آنان به زودی مشخص شود.

با این وجود به نظر نمی‌رسد که توصیه‌های بهداشتی و تأکید بر حفظ و رعایت فاصلۀ اجتماعی دیگر توجه مردم را جلب کند. آنانی که بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌اند از درد و دشواری‌های مبارزه با این بیماری به مردم هشدار می‌دهند. سهیل، پسر جوانی که از نخستین افراد مبتلا به ویروس کرونا در هرات شناخته می‌شود، می‌گوید که درد جانکاه و ناامیدی روزهای ابتلا به این بیماری چنان دشوار است که واژه‌یی برای توصیف آن نمی‌یابد. او تأکید می‌کند که دیگران نباید به خیال شکست دادن کرونا، خود را فریب دهند.

اما اکنون که سایۀ مرگِ ناشی از کرونا بر سر باشنده‌گان هرات موج می‌زند، پزشکان تنها راه جلوگیری از شدت دوبارۀ شیوع این بیماری را رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌دانند. محمدرفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید با وجود گشایش مرکزهای آموزشی، دانشگاه‌ها و گشایش مکتب‌ها در آیندۀ نزدیک، یگانه راه نجات از موج دوم کرونا رعایت نکات بهداشتی است.

وزارت صحت عامه در هفتۀ گذشته اعلان کرد که بر اساس بررسی‌های انجام شده، دست‌کم ۳۱.۵ درصد شهروندان کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این آمار اما در مورد هرات به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در کشور، به بیش از ۳۸ درصد می‌رسد. به این معنا که ۶۲ درصد باشنده‌گان این ولایت هنوزهم در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

در این میان اما آن‌چه ترسناک‌تر و دردناک‌تر از مرگ باشنده‌گان هرات بر اثر ویروس کرونا به نظر می‌رسد، عادت شهروندان با شنیدن خبر مرگ دیگران بر اثر ابتلا به این ویروس است. هرچند آمار رسمی نشان می‌دهد که تاکنون 212 نفر در این ولایت بر اثر ویروس کرونا جان باخته است، اما رقم اصلی قربانیان این ویروس به مراتب بلندتر از این آمار است. از سوی دیگر، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تاکنون 5هزار و 877 تن در این ولایت غربی کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.