ولسوالی کوهستان

مرکز ولسوالی کوهستان فاریاب به تصرف دولت درآمد

مسوولان امنیتی و حکومت محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که روستای «لولاش» مرکز ولسوالی کوهستان این ولایت و شماری از روستاهای دیگر این ولسوالی دوباره به تصرف نیروهای امنیتی درآمده است.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب در سفری به مرکز ولسوالی کوهستان به رسانه‌ها می‌گوید: «نیروهای امنیتی موفق شدند که شماری از روستاهای از دست‌رفته را دوباره به کنترل خود درآورند.» به گفتۀ آقای فایق، قرار است حکومت محلی ساختمان مقام ولسوالی، فرماندهی پولیس و کلینیک محل را بازسازی کند.

والی فاریاب اضافه می‌کند که جنگ‌های دوام‌دار آسیب زیادی بر اقتصاد مردم محل وارد کرده است. به سخن او، قرار است باشنده‌گان محل نیز از این پس در کنار نیروهای امنیتی از روستاهای‌شان دفاع کنند.

این درحالی است که هفتۀ گذشته یک منبع آگاه از وضعیت امنیتی در فاریاب که نخواست نامی از او برده شود به خبرگزاری نشانه گفت که از 134 روستا در ولسوالی کوهستان، تنها دو روستا در اختیار نیروهای امنیتی کشور قرار دارد. انصاف‌الله احمدزی، فرمانده لوای اول قول اردوی 209 شاهین در ولایت فاریاب با تأیید این موضوع می‌گوید: «هفتۀ گذشته نیروهای امنیتی از سه روستا عقب‌نشینی تکتیکی کرده بودند.» او می‌افزاید که در یک عملیات شبانه شماری از روستاهای از دست‌رفته دوباره در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته است. به گفتۀ آقای احمدزی، گروه طالبان از ساحه فرار کرده‌اند.

در همین حال، محمدکریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب می‌گوید که نیروهای امنیتی موفق شدند تا روستای «لولاش» و دو روستای دیگر را دوباره به تصرف خود درآورند. آقای یورش می‌افزاید که در سال‌های گذشته گروه طالبان ساختمان‌های دولتی در مرکز ولسوالی کوهستان را آتش زده بودند. محمد کریم یورش علاوه می‌کند که درگیری میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی در ساحه صورت گرفت است. او اما دربارۀ تلفات برخاسته از درگیری جزییات نمی‌دهد. با این همه، هنوزهم بیش از 125 روستای ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب در تصرف جنگ‌جویان طالبان قرار دارد.

روی هم رفته شماری از باشنده‌گان ولسوالی کوهستان می‌گویند که جنگ سبب شده است تا آنان به خدمات بهداشتی و پزشکی دست‌رسی نداشته باشند.

حدود دو سال پیش در یک درگیری مسلحانه میان نیروهای نظامی دولت و جنگ‌جویان گروه طالبان ساختمان‌های دولتی در روستای لولاش، مرکز ولسوالی کوهستان از سوی گروه طالبان به آتش کشیده شد. از آن پس فرماندهی پولیس و ارگان‌های دولتی دیگر در «قلعۀ مقاومت» دورتر از روستای لولاش مستقر شدند. بنابر گزارش‌های مسوولان محلی ولایت فاریاب کار بازسازی ساختمان‌های ارگان‌های محلی در روستای لولاش، مرکز ولسوالی کوهستان به زودی آغاز خواهد شد.