اسدالله خالد

مقام‌های امنیتی افغانستان و تاجیکستان روی تقویت همکاری‌های مرزی گفت‌وگو کردند

سیمع‌الله سیحون

13 September 2020

هیأت کمیتۀ دولتی امنیت ملی تاجیکستان طی سفری به افغانستان با مقام‌های بلند رتبۀ نظامی این کشور، روی چگونگی تقویت همکاری‌های مرزی میان دو کشور گفت‌وگو کرده است.

هیأت کمیتۀ دولتی تاجیکستان در این سفر با امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، میررحمان رحمانی رییس مجلس نماینده‌گان، حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور، احمد ضیا سراج رییس ادارۀ امنیت ملی، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه، اسدالله خالد وزیر دفاع ملی و مسعود اندرابی وزیر امور داخله دیدار کرده است.

در این دیدار روی بهبود وضعیت امنیتی در دو کشور، حفاظت از مرزهای دولتی، مبارزه با تروریسم بین‌المللی و افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر چالش‌ها و تهدیدهای جدید و همچنین ارتباطات و امنیت انرژی و پروژه‌های اقتصادی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

وزارت دفاع ملی کشور در خبرنامه‌یی می‌گوید که سترجنرال اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی کشور قرار است به روز (پنج‌شنبه، 20 سنبله) با آقای سایمومین یاتیموف، رییس کمیتۀ ملی امنیتی تاجیکستان در مقر وزارت دفاع ملی دیدار و گفت‌وگو‌ کرده است. بر بنیاد این خبرنامه، دو طرف دربارۀ ‌همکاری‌های مرزی، مبارزه با تروریسم و موضوع صلح گفت‌وگو کرده‌اند.

به نقل از خبرنامه، دو طرف به گونۀ کامل در این باره بحث و به توافق رسیده و تأکید کرده‌اند که دو کشور دوست و برادر آمادۀ تقویت و گسترش روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی هستند و از این طریق به صلح و ثبات در منطقه کمک می کنند.

در این نشست‌ها به پایان جنگ در افغانستان و مبارزۀ مشترک با گروه‌های تروریستی تأکید شده است. تاجیکستان با افغانستان مرز طولانی دارد و همکاری‌های مرزی میان دو کشور سبب شده است که مناطق مرزی به پناهگاه گروه‌های شورشی بدل نشود.

هر چند از یک‌سال به این‌سو حضور طالبان در ولسوالی‌های نسی و مایمی از ولسوالی‌های مرزی بدخشان نگرانی‌هایی را مبنی بر افزایش میزان ناامنی‌ها و حضور شبکه‌های تروریستی در امتداد مناطق مرزی برانگیخته است، اما حکومت تاجیکستان اخیراً با راه‌اندازی مانورهای نظامی در مناطق مرزی از آماده‌گی کامل این کشور برای مبارزه با تروریسم اطمینان داده است.

مقام‌های تاجیکستان می‌گویند که آنان در زمینۀ تأمین امنیت مناطق مرزی جدی هستند و در امر مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تقویت همکاری‌های مرزی با حکومت افغانستان همکاری همه‌جانبه خواهند داشت.