گروه تماس جوانان

نگرانی اعضای گروه تماس جوانان برای صلح از تشدید جنگ در جوزجان

اعضای گروه مدنی «تماس جوانان» برای صلح در یک نشست خبری نگرانی‎شان را از تشدید جنگ در ولایت جوزجان ابراز می‌کنند. به گفتۀ آنان، وضعیت امنیتی شاهراه‌ها و ولسوالی‌های دوردست این ولایت به گونۀ بی‌پیشینه‌یی نگران‌کننده است. شماری از اعضای این گروه می‌گویند که در یک هفتۀ گذشته خشونت‌ها از سوی جنگ‌جویان طالبان در ولسوالی منگجیک این ولایت افزایش یافته است.

حمیدالله مسرور، عضو گروه تماس جوانان برای صلح در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که همزمان با ناروشن بودن سرنوشت گفت‌وگوهای صلح، جنگ از سوی مخالفان مسلح دولت در ولایت جوزجان افزایش یافته است. آقای مسرور می‌افزاید که بزرگ‌راه جوزجان – بلخ به شدت ناامن شده است. او علاوه می‌کند که جنگ در ولسوالی‌های دوردست جوزجان مانند ولسوالی منگجیک و قوش‌تپه به شدت جریان دارد. این عضو گروه تماس جوانان برای صلح خاطرنشان می‌سازد که جنگ‌های پسین سبب بی‌جا شدن شماری از خانواده‌ها در جوزجان شده است.

همچنان ذکیه صوفی‌زاه، عضو دیگر این گروه به این باور است که افزایش جنگ در ولسوالی‌های ناامن ولایت جوزجان تأثیر منفی بر بازار کار گذاشته است. ذکیه که مالک یک رستورانت ویژۀ زنان است با ابراز این مطلب بیان می‌کند که بانوان شاغل نگران هستند که مبادا مورد حمله‌های تروریستی قرار بگیرند. بانو صوفی‌زاده اشاره می‌کند، اگر جلو خشونت‌ها در ولسوالی‌های زیر حاکمیت طالبان گرفته نشود، جنگ به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان نیز سرایت خواهد کرد. او از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد که سرنوشت صلح افغانستان را روشن کنند. به سخن ذکیه صوفی‌زاده، شهروندان کشور خواستار سه روز آتش‌بس نیستند؛ بلکه خواهان پایان جنگ به صورت دایمی در کشور هستند.

گروه تماس جوانان برای صلح حدود دو سال پیش در سال ۱۳۹۸ خورشیدی از سوی شماری از کنش‌گران مدنی و جوانان در شهر کابل ایجاد شد و در حال حاضر ۲۳ عضو در ولایت جوزجان دارد. اعضای این گروه در ۲۹ ولایت کشور در بخش‌های داد‌خواهی صلح فعالیت دارند.

در همین‌حال، محمد هاشم رییس، والی جوزجان تأکید می‌کند که امنیت شاهراه‌های جوزجان تأمین شده و حکومت محلی اجازه نمی‌دهد جنگ‌جویان طالبان وضعیت امنیتی این ولایت را برهم بزنند. آقای رییس خاطرنشان می‌سازد که پاسگاه‌های بیش‌تر نیروهای امنیتی و دفاعی در بخش‌های آسیب‌پذیر شاهراه‌ها افراز شده‌اند.

این در حالی‌ است که از یک هفته به این‌سو گروه طالبان حمله‌های گسترده‌یی را برای کنترل مرکز ولسوالی مرزی منگجیک آغاز کرده‌اند. طالبان اما تاکنون موفق به کنترل مرکز ولسوالی منگجیک نشده‌اند.