زنان شاغل

نگرانی زنان شاغل در جوزجان از افزایش حمله‌های پسین تندروان

محمدجان آریا

14 November 2020

شماری از زنان تجارت‌پیشه، کارآفرین و شاغل در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان نسبت به افزایش حمله‌ها و رویدادهای تروریستی گروه‌های ‌تندرو در پایتخت و ولایت‌های دیگر کشور نگران هستند. آنان می‌گویند با دوام این وضعیت نمی‌توانند با فکر آرام مصروف بازرگانی‌ و فعالیت‌های اقتصادی‌ باشند.

ملالی مبارز احمدی، معاون ولایتی اتاق تجارت زنان در ولایت جوزجان می‌گوید که حمله‌های پسین بر نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه‌ کابل و ترور فعالان مدنی و رسانه‌یی، زنان شاغل در این ولایت را نگران ساخته است. خانم احمدی می‌افزاید که پس از افزایش حمله‌ها بر فعلان مدنی در کشور، شماری از دختران و زنان تجارت‌پیشه در جوزجان می‌خواهند سرمایه‌گذاری در بخش فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کنند.

ملالی مبارز احمدی که خودش نیز مالک کافۀ ‌بانوان در شهر شبرغان است، اضافه می‌کند که با آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، امیدوارها نسبت به صلح بیشتر شده بود. به گفتۀ او اما پس از حمله‌های دو هفتۀ پسین، میزان رفت‌وآمد مشتریان دختر در رستورانت‌های زنانه کاهش یافته است. به باور او، اگر وضعیت امنیتی به همین صورت دوام کند، زنان تجارت‌پیشه در جوزجان به زودی ورشکست خواهند شد. خانم احمدی ابراز امیدواری می‌کند که دولت افغانستان هرچه زودتر موضوع صلح را روشن بسازد و نتایج آن را با شهروندان در میان بگذارد.

در همین‌حال، ذکیه صوفی‌زاده، مالک یکی از رستورانت‌های زنانه در شهر شبرغان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که آنان پول زیادی را به خاطر ایجاد رستورانت ویژۀ بانوان در شبرغان هزینه کرده‌اند. او از دولت می‌خواهد که در پیوند به افزایش نگرانی زنان شاغل دست به کار شود و آنان را از تأمین امنیت در کشور اطمینان دهد. خانم صوفی‌زاده علاوه می‌کند که طالبان حمله‌های اخیر بر دانشگاه کابل و آموزشگاه کوثر دانش در پایتخت را به دوش نگرفتند و دولت این گروه را عامل این رویدادهای خونین می‌داند. به باور او، زنان کارآفرین و تجارت‌پیشه نگران این وضعیت پیچیده هستند. مالک این رستورانت ویژۀ بانوان در جوزجان خاطرنشان می‌سازد که او به تازه‌گی کار یک رستورانت را در شهر شبرغان آغاز کرده و نمی‌خواهد سرمایۀاش را از دست بدهد.

سمیرا ملک‌یار، یکی از مشتریان کافۀ بانوان در شهر شبرغان می‌گوید که این روزها از رفتن به جاهای عمومی به ویژه کافه‌ها هراس دارد. او اضافه می‌کند که پیش از افزایش حمله‌های اخیر گروه‌های تروریستی در پایتخت، هفته دو تا چهار مرتبه با فرزندانش به رستورانت یا کافه می‌رفت، اما اکنون با هراس از خانه بیرون می‌شود. او از دولت و کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان می‌خواهد که به زودترین فُرصت، گفت‌وگوهای صلح را به یک نتیجه برسانند.

پس از حمله‌های مرگ‌بار اخیر بر آموزشگاه «کوثر دانش» در منطقۀ دشت برچی در پایتخت، حمله بر دانشگاه کابل که منجر به کشته شدن 22 نفر از جمله دانش‌جویان شد و جان باختن یما سیاووش و الیاس داعی، خبرنگاران شناخته شدۀ کشور، نگرانی از نبود امنیت میان فعالان مدنی و شهروندان کشور افزایش یافته است. این نگرانی‌ها تأثیر زیادی بر فعالان مدنی، زنان شاغل و باشنده‌گان ولایت جوزجان گذاشته است.