پولیو بدخشان

26 هزار کودک در بدخشان از تطبیق واکسن پولیو بازمانده‌اند

سیمع‌الله سیحون

19 September 2020

مسوولان ریاست صحت عامه در بدخشان می‌گویند که امسال 26 هزار کودک زیر سن پنج سال در پنج ولسوالی این ولایت از تطبیق واکسن پولیو باز مانده‌اند. به گفتۀ آنان، کارمندان صحی به دلیل ممانعت طالبان و ناامنی‌های موجود در شماری از ولسوالی‌های این ولایت نتوانسته‌اند که واکسن پولیو (فلج کودکان) را بالای کودکان واجد شرایط، تطبیق کنند.

نوشین گهر کریمی، معاون ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این ریاست در این دور واکسن پولیو قرار بود 265 هزار کودک زیر سن پنج سال را زیر پوشش قرار دهد، اما به دلیل ممانعت طالبان و موجودیت ناامنی‌ها 26 هزار کودک در ولسوالی‌های یفتل پایین، وردوج، یمگان، راغستان و کوهستان این ولایت از تطبیق واکسن پولیو محروم مانده‌اند. به گفتۀ او، ریاست صحت عامۀ بدخشان هم‌اکنون مصروف گفت‌وگو و رأی‌زنی با مسوولان طالبان و بزرگان محلی است تا در هفتۀ پیش‌رو بتواند این 26 هزار کودک را واکسن کند.

معاون ریاست صحت عامۀ ولایت بدخشان می‌افزاید که این دور کارزار تطبیق واکسن پولیو زیر نام «کارزار فوق‌العاده» در ولایات بدخشان یکی از ولایت‌های معروض به خطر تطبیق شده است. آقای کریمی می‌افزاید که آنان در مناطق امن کارزار واکسن پولیو را خانه به خانه تطبیق کرده‌اند، اما در مناطق ناامن به دلیل ممانعت از سوی گروه طالبان ناگزیرند با تغییر شیوۀ، این واکسن در مسجدها و محل‌های از پیش تعیین شده، تطبیق کنند.

آقای کریمی توضیح می‌دهد که طالبان اجازۀ تطبیق واکسن پولیو را به گونۀ خانه‌به‌خانه نمی‌دهند و از همین‌رو آنان ناگزیرند که در تفاهم با این گروه واکسن پولیو را در محلات مشخص و محدود بالای کودکان زیر سن پنج سال، تطبیق کنند. معاون ریاست صحت عامۀ بدخشان خاطرنشان می‌سازد که این ولایت در 14 سال پسین شاهد هیچ ‌گونه رویداد مثبت پولیو نبوده است، اما محرومیت هزاران کودک از تطبیق این واکسن خطر ابتلا و گردش فلج کودکان را در این ولایت افزایش می‌دهد.

اعضای شورای ولایتی بدخشان با اظهار نگرانی از ممانعت تطبیق واکسن از سوی طالبان می‌گویند که این ولایت با پاکستان هم‌مرز می‌باشد و در صورت عدم تطبیق واکسن پولیو و بلند بردن معافیت وجود کودکان، خطر انتشار ویروس در بدخشان به قوت تمام وجود خواهد داشت. پاکستان یکی از کشورهای آلوده به ویروس پولیو یا فلج کودکان می‌باشد. ولایت بدخشان همچنان با ولایت‌های نورستان و چند ولایت شمال‌شرقی دیگر نیز هم‌مرز است. نظر به آمارهای وزارت صحت عامه، رویدادهای مثبت پولیو در ولایت‌های شمال‌شرقی بلند است.

محبوب رحمان طلعت، عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که باشنده‌گان ولسوالی‌های بدخشان که زیر حاکمیت طالبان قرار دارند، از چندین سال به این‌سو در بهره‌برداری از واکسن رایگان پولیو محروم هستند. به گفتۀ او، باشنده‌گان ولسوالی‌های وردوج، یمگان، راغستان و کوهستان افزون بر این ‌که به خدمات صحی معیاری دسترسی کامل ندارند، با وضع محدودیت‌های سنگین از سوی گروه طالبان حتا از تطبیق واکسن‌هایی که مانع انتشار بیماری‌های همه‌گیر می‌شود، نیز محروم می‌مانند.

این عضو شورای ولایتی بدخشان می‌افزاید، اگر طالبان در زمینۀ دسترسی مردم به خدمات صحی تغییر موضع ندهند و وزارت صحت عامه مکانیزم‌های مشخصی را برای تطبیق واکسن پولیو در مناطق زیر حاکمیت طالبان روی دست نگیرد، این خطر وجود دارد که بدخشان در دام ویروس فلج کودکان بیفتد.

مسوولان ریاست صحت عامۀ در بدخشان اما می‌گویند که آنان جدیت خطر انتشار ویروس پولیو را با مسوولان گروه طالبان در شماری از ولسوالی‌های بدخشان در میان گذاشته‌اند و آنان انتظار دارند که با کسب رضایت از سوی طالبان، این برنامه را در مناطق بازمانده از تطبیق واکسن عملی کنند.

سال گذشته نیز 75 هزار کودک به دلیل سردی هوا در شماری از مناطق مرزی بدخشان و ممانعت طالبان در ساحات زیر کنترل‌شان از تطبیق واکسن پولیو بازماندند. اعضای شورای ولایتی و مسوولان ریاست صحت عامۀ در بدخشان می‌گویند که گروه طالبان باید افزون بر این ‌که در کار تطبیق واکسن پولیو ممانعت ایجاد نکنند، باید همراه با کارمندان واکسناسیون ریاست صحت عامه همکاری کنند تا سلامت کودکان تضمین شود. گروه طالبان اما دربارۀ ممانعت‌شان از تطبیق واکسن پولیو در مناطق زیر حاکمیت‌شان دیدگاه واضح ارایه نمی‌کنند.