cab14647-b321-4043-be01-14844764ed0e-permlink

صد و هفتاد و شش کشته، خطای انسانی؟

Shafiqullah Atif

11 January 2020

در آستانۀ افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا، صبح روز چهارشنبه، طیارۀ مسافربری اوکراینی پرواز 752 لحظاتی پس از بلند شدن از میدان هوایی امام خمینی سقوط کرد که این سانحه منجر به کشته شدن 176 تن سرنشین آن طیاره گردید.

اولین‌بار مقامات امریکایی و به تعقیب آن نخست وزیر کانادا اصابت موشک به این طیاره را محتمل دانستند.

نخست وزیر کانادا در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه گفت که شواهد نشان می‌دهند که طیاره بر اثر اصابت راکت زمین به هوای ایرانی سقوط کرده است.

هرچند مقامات ایرانی در نخست این اتهام را رد کردند، اما صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌یی گفته است که بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته است.

در این بیانیه تنش‌های اخیر میان امریکا و ایران و حساسیت‌های امنیتی ایجاد شده در ایران علت این خطا گفته شده اند. در این اعلامیه آمده است: «در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.»

حسن روحانی و جواد ظریف به این خبر واکنش نشان داده اند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران طی اعلامیه‌یی ضمن ابراز تسلیت به خانوادۀ قربانیان گفته است که دربارۀ حادثه‌ای چنین بزرگ تحقیقات لازم انجام خواهد شد و با آنانی که به قول او موجب چنین حادثه نابخشودنی شده اند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران ضمن ابراز تسلیت به خانوادۀ قربانیان، از آن‌ها پوزش خواسته است.

رییس جمهوری اسلامی افغانستان نیز پس از این حادثه، پس از گفتگوی تلیفونی با رییس جمهور اوکراین در خبرنامه‌ای اعلام کرده بود که آن‌ها خواهان همکاری حکومت ایران با تیم بررسی اوکراینی برای روشن شدن علت واقعی این حادثه شده‌اند.

در این حادثه 176 سرنشین طیاره کشته شدند که 146 تن آنان از ایران، 10 تن از افغانستان، 5 تن از کانادا، 4 تن از سویدن و 11 تن از اوکراین بوده اند.