جوزجان

آغاز کارزار آگاهی‌دهی دربارۀ ویروس کرونا از سوی حکومت محلی جوزجان

محمدجان آریا

28 April 2020

کارزار آگاهی‌دهی به منظور پیش‌گیری از ویروس کرونا از سوی حکومت محلی ولایت جوزجان در شهر شبرغان و در  ولسوالی‌های ده‌گانه‌یی این ولایت آغاز شده است. مدیریت این کارزار آگاهی‌دهی را ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان برعهده دارد. قرار است کارمندان این ریاست باشنده‌گان جوزجان را در خانه‌ها و مساجد از خطرات ویروس کرونا آگاهی بدهند.

عظیم‌الله رحمانیار، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «کارزار آگاهی‌دهی در شماری از مساجد و کوچه‌های شهر شبرغان و ولسوالی‌های ولایت جوزجان توسط گروهی از رضاکاران جامعۀ ‌مدنی صورت می‌گیرد.» آقای رحمانیار می‌افزاید که در این کارزار نخست مساجد ضدعفونی می‌شوند و برای مردم در این مساجد و یا در خانه‌های‌شان ماسک و برگه‌های آگاهی‌دهی، توزیع خواهد شد.

رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان خاطرنشان می‌سازد که قرار است در کنار نصب لوحه‌های بزرگ آگاهی‌دهی (بلبوردها) در شهر شبرغان حدود ده‌ هزار برگۀ‌ آگاهی‌دهی نیز در اختیار باشنده‌گان مرکز و ولسوالی‌های جوزجان، قرار بگیرد.

شماری از روحانیون ولایت جوزجان نیز در حمایت از این کارزار می‌گویند که مردم باید در امر مبارزه با ویروس کرونا با دولت و نهادهای خصوصی ‌که در این بخش فعالیت می‌کنند، همکار باشند و به رهنمود‌های وزارت صحت عامۀ کشور، عمل کنند. مفتی مجهز، رییس شورای علمای ولایت جوزجان می‌گوید: «ما از طریق منابر به مردم تفهیم کردیم که باید کرونا را جدی بگیرند و شورای علمای این ولایت آماده‌ است تا در بخش آگاهی‌دهی به هدایت ریاست حج‌واوقاف ولایت جوزجان، کار کنند.»

مسوولان محلی ولایت جوزجان به این باورند، در صورتی که بازار‌های میوه‌فروشی و ازدحام دست‌فروشان در شهر شبرغان کم نشود، باشنده‌گان ولایت جوزجان با فاجعۀ کنترل‌ناپذیر کرونا روبه‌رو خواهند شد.

این در حالی‌ است که دیروز (دوشنبه، هشتم ثور) ریاست سارنوالی ولایت جوزجان در همکاری مالی شماری از باشنده‌گان این ولایت که در  بیرون از کشور مهاجر هستند، برای بیش از سه‌صد خانواده مواد خوراکی توزیع کرد. این کمک‌ها درحالی به سه‌صد خانواده توزیع شد که آنان در قرنطینه هستند و با مشکلات اقتصادی دچارند.

بر اساس گزارش مسوولان صحی ولایت جوزجان از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون 10 مورد مثبت این ویروس در ولایت جوزجان ثبت شده است. از این میان یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا جان باخته و 9 بیمار دیگر زیر مراقبت صحی قرار دارند.