_101535905_koknar2

آغاز کارزار تخریب کشتزارهای‌ کوکنار در بدخشان

neshananews

25 May 2021

مسوولان محلی از آغاز کارزار تخریب کشتزارهای کوکنار در ولایت بدخشان خبر می‌دهند. این کارزار قرار است تا یک ماه دیگری ادامه یابد.

مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر در بدخشان می‌گویند که کارزار تخریب کشتزارهای کوکنار دیروز (دوشنبه، سوم جوزا) در ولسوالی ارگوی بدخشان راه‌اندازی شده و تا پاک‌سازی کامل مناطق زیر حاکمیت دولت از بوته‌های کوکنار ادامه خواهد یافت.

محمد هاشم اورتاق، معین بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله که برای بررسی چگونه‌گی کشت، فروش، قاچاق و تخریب کشتزارهای کوکنار به بدخشان رفته است، می‌گوید که 90 درصد کشت کوکنار در مناطق زیر حاکمیت طالبان و ده درصد دیگر آن در مناطق زیر حاکمیت دولت صورت می‌گیرد. با این حال، مسوولان محلی تلاش دارند همین ده درصد کشتزارهای کوکنار را تخریب کنند.

آقای اورتاق می‌افزاید که بیش‌ترین منابع تمویل و تجهیز مخالفان مسلح دولت از طریق کشت کوکنار به دست می‌آید و به همین منظور آنان برنامه‌هایی را برای تسریع روند تخریب کشتزارهای کوکنار، بازداشت قاچاق‌چیان و نابودی کارخانه‌های تولید هروین در این ولایت روی دست گرفته‌اند.

نثار احمد جهان‌گیر، مدیر پولیس مبارزه با مواد مخدر در بدخشان با آن ‌که آمار مشخصی از کمیت زمین‌های زیر کشت کوکنار ارایه نمی‌کند، اما علاوه می‌کند که در سال گذشتۀ خورشیدی بیش از چهار هزار هکتار زمین در این ولایت کوکنار کشت شده بود.

در همین حال، محمد زکریا سودا، والی بدخشان می‌گوید که کشت کوکنار در این ولایت در مقایسه به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته و آنان متعهد به نابودی کشت کوکنار در مناطق زیر حاکمیت طالبان نیز هستند.

این در حالی است که بر اساس اظهارات مسوولان امنیتی، کشاورزان پارسال از حدود چهار هزار هکتار زمین در بدخشان کوکنار برداشت کردند. امسال نیز به نظر می‌رسد که کشاورزان از 90 درصد زمین‌ زیر کشت کوکنار حاصل‌برداری خواهند کرد.