سرپل

آغاز کار 770 پروژۀ کشاورزی به ارزش 370 میلیون افغانی در ولایت سرپل

مسوولان محلی ولایت سرپل از آغاز کار 770 پروژۀ کشاورزی به ارزش 370 میلیون افغانی در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، این برنامه از سوی ریاست جمهوری و وزارت زراعت، آبیاری و مال‌داری به منظور جلوگیری از ضایع شدن فراورده‌های کشاورزان در وضعیت بحرانی کرونا به راه‌ افتاده است.

محمد سلیم رنجبر، رییس ادارۀ زراعت، آبیاری و مال‌داری ولایت سرپل امروز (یک‌شنبه، 28 ثور) در صحبت با رسانه‌ها می‌گوید: «وزارت زراعت 370 میلیون افغانی را به خاطر ساخت 770 پروژۀ ساختمانی- کشاورزی در ولایت سرپل اختصاص داده است و کار این پروژه‌ها امروز آغاز شد.»  آقای رنجبر می‌افزاید که در این ولایت کشمش‌خانه‌ها، ذخیره‌گاه‌های پیاز، کچالو، ساختمان خشک‌کن سبزی‌جات و سردخانه‌‌ها برای نگه‌داری فراورده‌های باغی تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری سپرده می‌شود.

فهیم جباری، نمایندۀ وزارت زراعت در ارتباط به تطبیق این پروژه‌ها می‌گوید که دولت افغانستان تصمیم گرفته است در وضعیت بحرانی کرونا کشاورزان کشور را حمایت کند و از بودجۀ پس‌انداز حکومت برای کشاورزان ساختمان‌های کشاورزی بسازد. بر اساس گزارش وزارت زراعت 90درصد هزینۀ مالی ساختمان‌های ذخیره‌ها و سردخانه‌ها به دوش دولت و 10‌درصد دیگر آن به دوش کشاورزان است.

سرپل نسبت داشتن آب‌وهوای خوب و مناطق آبی به عنوان یک ولایت زراعتی شناخته می‌شود که هفتۀ گذشته بنابر گزارش خبرگزاری نشانه تعداد زیادی از کشاورزان این ولایت نسبت ناامنی و فقر، کوکنار کِشت کرده‌اند. مسوولان ریاست زراعت ولایت سرپل به این باورند که آب‌وهوای این ولایت برای کِشت زعفران، گیاه هِنگ و دانۀ‌ سویابین مساعد است.